Avsexualisering en viktig fråga

image

Jag brukar normalt sett hålla en ganska låg profil när det handlar om frågor kring feminism och eventuell sexualisering i spel. Jag rör vid det väldigt ofta, men djupdyker aldrig riktigt i det. Det finns flera anledningar till att jag delvis är passiv. För det första så är det i flera fall inte jag som man som har tolkningsföreträde. Det är inte jag som känner av många kvinnoförnedrande kommentarer eller effekterna av det patriarkala systemet. Jag ser på, lyssnar och försöker bilda mig en uppfattning kring hur vi kan göra samhället till en bättre plats för alla. Vi kan aldrig riktigt förstå en utsatt grupp eller individ om vi inte lyssnar och i alla fall försöker förstå dem.

I detta fall vill jag dock säga några ord. De flesta vet var jag står i frågan om sexualiserade spelkaraktärer, men för att förklara det snabbt så tycker jag det är en onödig grej som borde höra hemma i minstingens bajssopor. Då är det knappt också. Jag tycker även att det är viktigt att belysa och problematisera i stort sett all konstyttring. Det är ofta det som är grejen med konst. Är det inte det så, så problematiserar man saker för att göra de bättre, för alla.

Nyligen har mina gamla kollegor på Svampriket fått mycket trafik för att Anna där satt kläder på kvinnliga karaktärer från diverse fightingspel. Trafiken kommer från hela världen och för med sig både troll, kritiker och likasinnade. Uppmärksamhet riktas både i nationella stortidningen Aftonbladet som internationella sajter som Kotaku. Men även 4chan-folk och diverse gamergate-anhängare har hittat till sajten och spyr ur sig kommentarer som inte tillför något till diskussionen. Inga motargument, bara påhopp för att den här gruppen människor känner att just deras sätt att se på spel hotas.

Istället för att svara med samma mynt vänder man ena kinden till och ignorerar hatarna. Helt rätt. Helt rätt är även att använda detta som en poäng för att visa hur mycket den här diskussionen behövs och hur mycket mer vi måste jobba för att ändra synen på vad spel är för något och till vilka det riktar sig. Till alla är så klart det rätta svaret, men alla verkar inte tycka det.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

