Spelminnet: Super Mario Bros

”Spelminnet” är en bloggserie hos Spelföräldrarna där vi skriver om spelen som betytt mest och minst för oss genom åren.

Nu vet jag att jag inte är speciellt originell. Men sanningen är den att jag, precis som många andra, introducerades för spel genom Super Mario Bros till NES. Känslorna är dock inte mindre värda för det, utan det är som sagt mina personliga känslor kring det här spelet som jag vill blotta.

Jag kan ha varit runt 4-5 år när jag först kom i kontakt med det här spelet. Jag vet inte riktigt hur, men jag verkade klara av spelet ganska så bra. Detta visade sig inte enbart genom min ålder, utan genom att jag kom till sista banan också. Innan verkar det som om jag har haft ett falskt minne om att jag klarade ut spelet, men så här i efterhand så har jag kommit fram till att så inte var fallet.

Mitt starkaste minne kring den här perioden var under den tiden då jag tjatade på min mamma att även hon skulle pröva spelet. Även om jag inte spelade ofta, så började jag redan vid den här tiden att bli  intresserad av spelande, samt att kunna ha någon att spela med. Min mors spelsession blev dock en katastrof utan dess like. Efter otaliga försök att hoppa på den första fienden utan framgång så brast jag i tårar. Mitt lilla barnhjärta brast över hur dålig jag tyckte att min mamma var, och inte längre fanns det något hopp om att kunna prata om spelet med min mamma. Jag menar, hon kunde inte ens hoppa över fienden.

Genom min uppväxt så har det här spelet alltid varit med mig. Gång på gång har jag spelat spelet igen genom återutgivningar som Super Mario Allstars eller genom Virtual Console. Nu senast skedde det en återutgivning i form av en 25-årsutgåva som än en gång gjorde att jag återupplevde Super Mario Bros. Dock tror jag inte alltid att det handlar om nostalgi i spel som detta, utan nya spelare har också fått upp ögonen för spelets klockrena kontroll och underbara musik. Det här var spelet som satte standarden för plattformsspel, men det var även spelet som lade grunden för mitt spelintresse.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Detta inlägg publicerades i Spelminnet och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar