Spelminnet: SNES

Jag skulle kunna sitta hela dagen och beskriva min kärlek till den här konsolen. Kanske var det för att det var min absolut första konsol som var bara min. Kanske var det för att det gjordes riktigt bra spel till formatet. Eller kanske var det på grund av timingen. Det enda jag vet är att Super Nintendo Entertainment System har levererat några av de mest minnesvärda spelupplevelserna i mitt liv, vilket gör att många av mina framtida inlägg i min spelminnet-serie kommer att behandla min kärlek till många SNES-spel.

Min SNES fick jag när jag fyllde 8 år, och jag har den än idag. Till konsolen fick jag Super Mario World och Barts Nightmare. Trots att mina föräldrar ursäktade sig för att konsolen var begagnad så gjorde det mig absolut ingenting. Att ens lägga ut de pengarna på mig i present trots deras ekonomiska situation gjorde mig verkligen rörd, trots min ringa ålder. Än idag så är jag väldigt tacksam över att mina föräldrar satte oss barn i centrum så pass mycket som de gjorde, även om jag ibland önskat att de spenderat i alla fall lite pengar på sig själva.

Under min tid med min SNES så har jag använt adapters för att kunna spela amerikanska spel och gameboy-spel på min SNES. Jag har med andra ord fått uppleva mycket nöje med den här konsolen.

Av rent intresse så undrar jag vad ni läsare har haft som favoritkonsol. Vilken är det som har varit mest minnesvärd för er?

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spelminnet: SNES

  1. Lania skriver:

    Jag fick aldrig chansen att äga vare sig NES eller SNES då mina föräldrar inte riktigt gillade det där med spel. Första konsolen var en MegaDrive som min bror fick i julklapp. Men för mig började spelandet på allvar när jag köpte min PlayStation 1999. Sent ute, men jag föll huvudstupa in i allt vad rollspel heter. PlayStation och PlayStation 2 är nog de konsoler som jag har har flest bra spelminnen från, även om det ständigt kommer nya. 🙂

    • Robert skriver:

      Där är liksom skillnaden från mig. Jag ägde nämligen aldrig en ps one. Däremot så spelade jag hos kompisar. Ps2 däremot kan fortfarande startas ibland och är den konsol som har näst mest spel här hemma.

Kommentera

