Tid för co-op

Jag har aldrig spelat ett onlinespel så engagerat som i Destiny, inte ens när jag spelade World of Warcraft som mest. I destiny håller jag och Xareena i en raidgrupp för tillfället där vi planerar och sätter ihop vårt gäng för raider några gånger i veckan. I World of Warcraft provade jag inte en enda raid.

Jag har dock börjat krypa ur min mörka håla och försökt kisa in i solljuset i hopp om att hitta fler spel att spela. Vi har nämligen gjort allt som finns att göra i Destiny, och det vi söker efter är det som varit roligast med Destiny, nämligen co-op.

Vi började nyligen spela remaken av Saints Row 4 och har verkligen haft kalaskul med det spelet. Galenheterna når inga gränser. Men vi har också funderat på spel som Borderlands 2, Diablo 3, The Elder Scrolls Online mm. Det har visat sig finnas mängder att spel att spela ihop. Till skillnad från några år sedan när jag skrek högljutt om att det inte fanns tillräkligt med spel att spela ihop så har det visat sig att co-op blivit allt vanligare. Då menar jag inte tråkiga extralägen som finns i enspelarspel, utan spel som verkligen har stor fokus på att spela med andra.

image

Tråkigt nog krävs det numera en internetanslutning för att spela med varandra. I många fall även två konsoler. Splitscreen försvinner till förmån för det lättillgängliga onlineläget. Detta märks inte enbart i hemmet, utan även i sammanhang där människor träffas för att bara spela och ha kul. Lan- och spelkvällar försvinner allt mer. Kanske inte i stora evenemang som Dreamhack, men i mindre sociala sammanhang där vi kan se motståndaren i ansiktet när vi skjuter iväg en superattack som krossar vår dem. Visst har jag skitkul med mitt headset, men ibland saknar jag att kunna uppleva saker ihop i samma rum utan att det ska va ett partyspel.

Samtidigt som man har de här känslorna kring spel så måste man ändå värdesätta enspelarläget. Att kunna dras in i en djup story, göra egna val utan att behöva ta hänsyn till andra och att bara kunna ägna sig åt sig själv. Därför kommer det bli lite mer variation från och med nu. En lagom dos av allt. Destiny och Saints Row med frugan, men även Pokémon och Last of Us för mig.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika, Speltankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

