Mario Kart, vad är det?

image

Det var ett tag sedan jag uppdaterade kring vad jag klarat för spel och vad jag spelat. Har dock kommit lite längre i mitt spelande och fick ju Mario Kart 8 tidigare i år. Spelet har bjudit på många roliga timmar och jag har både kört online och i soffan mot andra spelare. Det har varit roligt och spelet har blivit mer rättvist och mer racinginriktat. Däremot har det känts som om något har fattats och spelet har slutligen fallit i glömska.

Det jag insett när jag spelade MK8 är hur mycket jag egentligen tycker om Balloon Battle-läget. Ni vet när man åker runt med sina Karts på en arena för att skjuta ned sitt motstånd och därmed spräcka deras ballonger. Samtidigt ska man så klart undvika att själv förlora sina ballonger. I MK8 finns förvisso detta läge, men är begränsat till de vanliga racingbanorna. Detta är för stort och är inte anpassat för detta spelläget.

En annan sak jag saknar i MK8 är orättvisorna. Ja, ni hörde rätt. MK har framförallt varit ett partyspel för mig där man kan spela med sina vänner och sina barn utan att det ska kännas seriöst. Som det känns nu så är den som är i ledning ofta ostoppbar. Färre blåa skal samt att mer kaos istället sker mellan de som ligger sist. En allt för bra spelare kan ligga så långt fram att inte ens 3 blåa skal i rad kan få den som ligger efter att hinna ifatt.

Trots detta spelade jag på. Jag spelade med folk, klarade av kupper och samlade nya delar. En dag kom jag helt enkelt på att jag glömt bort att jag hade ett spel som heter Mario Kart 8. Spelet må vara ett riktigt bra spel och jag har spenderat ett 20-tal timmar med det, men det känns inte riktigt så party som jag skulle velat. Man kan nästan känna att lite av nintendokänslan har försvunnit.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Recension och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

