Trött på att debattera med SD-folk

Jag är en politisk varelse, och jag tror även att de allra flesta har något inom politiken som de brinner för. Jag debatterar gärna med människor om olika ståndpunkter och samhällsdilemman. Framförallt nu när det är valtider så känns man extra manad att få ut sin åsikt och prata med människor om vad som är bäst för oss, vad som är bäst för Sverige. Jag diskuterar med alla och det går för det mesta bra. Vi håller en sansad ton, lyssnar på argument och tolkar forskning. För det är allt man egentligen kan göra. Man läser forskning, applicerar den på verkligheten genom sitt ideologiska filter. Ibland överraskas man av hur rätt den andra sidan kan ha. Det är en diskussion som gynnar alla medverkande.

Dock finns det en grupp som jag nästan aldrig klarar av att debattera eller diskutera med. Sverigedemokrater är nämligen en klass för sig. De har egen forskning som inte gått rätt till, de vinklar starkt sina åsikter, skiter i allt annat bevismaterial som kommer från oberoende forskning, använder sig ofta av fula ord eller hot, ja de skiter i vad alla andra säger och drar på sig offerkoftan allt för ofta för att det ska vara behagligt. Diskussioner slutar ofta med: ”dem då!? De är liladana? Varför kritiserar du inte dem?”. En väldigt bra fråga som dock har ett väldigt enkelt svar. Jo, det gör jag. Problemet är att Sd aldrig gör något för att rensa ut skiten. Inget ansvar. Bara ett gnälligt: ”men han då?” ekar i mina öron.

Så jag har fått nog. Jag skiter i detta. Vill sverigedemokrater diskutera med mig så får det komma upp med annat än statistik taget från röven eller dåliga gissningar och fördomar som bara kommer från fåtal exempel i samhället. Theres news for you! Det kallas hörsägen och går inte att ta upp som fakta. Det kan vara missförstånd, personliga filter och försvunnen fakta längs med vägen mellan personer. Folk ljuger. Folk misstar. Precis som detta så är all källkritik slängd ut genom dörren. Så jag skiter i det tills de har något vettigt att säga. Lär er att kritiskt granska ert eget parti, bara då kan ni utvecklas till en källkritisk individ som verkligen söker ett bättre samhälle istället för att bara skylla ifrån er. Jag är trött på ert gnäll.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

