Mario börjar bli tjatig

image

En uppföljare igen. Eller i alla fall en återanvändning av namnet från 3DS-spelet. Nintendo gör därför flera delar i en Mario-serie precis som med Galaxy- och New-serien. Tråkigt och uppfinningslöst tycker jag som sett utvecklingen som Nintendo gjort med Mario. Allt känns som om de tar det säkra före det osäkra, varpå det känns som om uppfinningsrikedomen tar skada. Det känns hela tiden som om jag upplevt det som visas på skärmen i ett tidigare Mario-spel. Var är alla nya fiender? Varför återanvänder man bossarna i spelet fler än en gång? Finns det inga nya miljöer man kan utnyttja eller hitta på?

Är det något som jag personligen tycker är tråkigt så är det instängdheten och begränsningarna som sätts. Man kan fortfarande inte flyga med tvättbjörnsdräkten t.ex. Jag förstår dock varför. Instängdheten passar den nya bandesignen och den väg man valt att gå med Mario som serie. Finslipningen ligger då istället i själva plattformsmomenten och precisionshopp. Det är i själva spelmekaniken de satsar på förändring. Men jag saknar ändå mycket av mekaniken från bl.a Super Mario Bros 3 eller Super Mario World.

Jag har dock riktigt roligt i Super Mario 3D World. Variationen i banornas miljö, trots att de är i samma värld, gör att jag ständigt längtar efter nästa bana. Vill man dessutom ha lite extra krydda på svårighetsgraden så ska man ge sig på flerspelarläget. Precis som med det mesta från Nintendo så gör sig flerspelarläget bäst i oseriöst sammanhang. Risken är annars irritation mot sina medspelare. Ni kommer att dö i flerspelarläget. Ni kommer råka slänga Peach i lavan eller hoppa på Toads huvud.

Nu är jag dock mätt på Mario igen. Nu vill jag ha något nytt för WiiU. Lite som Galaxy var för Wii och hela serien. Man kan säga att jag är mätt, men belåten.

Fortsättningsvis har jag spelat mycket Terraria. Jag har dock hunnit med Warcraft 3 från backlogen och en del Mass Effect 3 i kampen om några platinas innan årets slut. Jag kommer m.a.o närmare mina många mål hela tiden.

Avklarade spel:

  • Assassins Creed II
  • To the Moon
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Battlefield 4
  • Rayman Legends
  • Super Mario 3D World
Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Backlog 2014, Recension och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

