Spelande skrytmånsar

Äntligen fick jag ge mig på Super Mario 3D World efter att tillräckligt många hyllat det till skyarna, och visst är det roligt. Många gånger känns det dock inte speciellt nytt, men det fungerar och ger spelglädje. Än så länge har jag ibland tyckt det varit svårt att ta allt på vissa banor men klarar mig ändå hyfsat bra. Jag har hela tiden i bakhuvudet att jag ska sluta samla stjärnor och klistermärken ifall det blir för jobbigt eller påverkar spelglädjen negativt.

Däremot så blir jag inte direkt irriterad på spelet i sig, utan vad en funktion för med sig. I onlineläget så ser man kommentarer som fälls som inte alls tillför något vettigt i min mening. Kanske är det bara jag som irriterar mig för ingenting. Men när folk skriver ut kommentarer som ”too easy” eller ”this game is too easy” så sänder man ut ett budskap som kan kännas jobbigt för många, nämligen de som har svårt för spelet. För så är det. Alla har inte lika lätt som vissa andra. Det skapar en klyfta i ett community där vissa anser sig vara bättre än andra. Då känns det mycket fräschare med de som vill visa upp och är stolta med sitt resultat som t. ex ”yay! I got all stars”.

I många fall ser man detta även i guider på internet eller på forum där människor ber om hjälp i spel. Som svar på frågor om spelen så kan det ibland fällas kommentarer som: ”This part? Thats easy! Why are you asking for help?”. Det är fruktansvärt otrevligt och har egentligen ingen som helst funktion mer än att putsa sitt ego på andras bekostnad. De bästa spelarna är enligt min mening som är duktiga och gärna delar med sig av sina tips. De har säkerligen också lärt sig några saker från andra under sin uppväxt.

Nu är så klart inte hela communityt uppbyggt på detta sätt. Det är snarare mer ett isolerat problem enligt min mening och är ofta något som ungdomar med nyvunnen expertis ägnar sig åt. Det gör det dock ändå inte till ett mindre problem. Spelare som inte klarar allt borde inte behöva stänga av onlinefunktionen för att slippa detta. De borde välkomnas så att vi kan få ett trevligare community som hela tiden växer. Det blir roligare för alla.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Spelande skrytmånsar

  1. garmrocker skriver:

    Känns som ett väldigt vanligt problem i spelarcommunityt överlag. Det är sällan särskilt trevlig eller hjälpsam jargong. De som låter mest har oftast jobbiga attitydproblem bakom anonymitetens fasad.

    • oHcean skriver:

      De som hörs mest är som sagt de som är som mest negativa. Dock tror jag över lag att det finns fler schysta gamers där ute, men de är oftast tysta.

  2. ChrisXswe skriver:

    Bra inlägg Robert!

    Detta är själv något jag tänkt på länge, tycker att communityn lider av en ”Bravado” sjukdom den senaste tiden. (Speciellt folk i DOTA2 som jag märkt en tydlig ändring på senaste året bara)
    Vet en vän på WiiUn som stänger av online läget bara för att det ofta kom upp spoilers och skit bilder till banorna när han skulle spela demm, vilket i hans mening inte var kul alls.

    Tycker folk istället ska som du nämner, ställa upp för varandra på ett bättre sätt än att håna med ”Too easy” =/
    Hoppas nästa generation är schysstare emot varandra!
    (För nuvarande generationer åter utför =P)

  3. SpeLinnea skriver:

    Hej!
    Tycker med att det suger när folk håller på sådär. Lika när man ironiserar över hur man ska klara något svårt moment i spelet, genom att ge instruktionerna ”det är bara att klara bossen” när det är HUR man klarar bossen man undrar över. Lyckligtvis har det inte hänt mig (ännu) på Wii U, jag finner Miiverse som väldigt positiv upplevelse överlag, med tyvärr några sådana rövhål ibland.

    Måste berätta om en fin händelse på Miiverse, en tjej jag såg posta på Pokémon-communityt ofta, ritade ledsna bilder med pokémon och om hur ensam hon var. Jag kontaktade henne och (fler med mig) och så fick hon massor av vänner att snacka pokémon och spel med, och man såg hur hennes karaktärer i bilderna hon ritade utvecklades till glada pokémons istället. Fantastiskt att se!

    • oHcean skriver:

      Underbart med sådana upplevelser. Spelcommunity när det är som bäst! XD

      Håller även med. Miiverse håller väldigt bra nivå om man jämför med andra delar av internet.

Kommentera

