Rayman har aldrig varit bättre

Rayman Legends

Jag må hoppa mellan olika titlar den senaste tiden, men de är iaf bara spel från min backlog. Jag har spelat Warcraft 3, Final Fantasy IX och då Rayman Legends sporadiskt den senaste tiden. Det sistnämnda är jag färdig med.

Jag fullkomligt älskade Rayman Origins. Jag hoppades till och med att mina barn skulle gilla det lika mycket som jag så de kunde spela med mig. Det ville de inte. Istället hjälpte jag Xareena en del när hon skulle spela ut det. Då var det på ps3. Rayman Legends har gått varm på min WiiU. Lite som ett stödköp samt att det delvis kändes bäst att köpa det till det format som man ursprungligen tänkt sig.

När jag spelat så har jag spelat själv. Därför har användadet av plattan inte varit lika hett. Man byter helt enkelt till touchskärmen och spelar ett touchspel som hade fungerat lika bra på plattor och smartphones (ja, varför inte göra ett spel på det iställer för ett runnerspel igen. Varsågod Ubi. Gratis idé). Man banar vägen för en AI-styrd medhjälpare, vilket fungerat förvånansvärt bra för mig.

Jag upplever dock att spelets främsta delar inte ligger i de konsolexklusiva delarna, utan i estetiken och musiken. Därför kan jag säga att mina absoluta favoritdelar varit musikbanorna där man springer efter rytmen i musik. Varje värld jag spelat så längtade jag till slutet då en ny musikbana låstes upp. Till och med min äldsta grabb kunde då sitta hos mig och digga loss och skratta ljudligt åt det som hände på skärmen. Jag har till och med spelat om dessa banor ett flertal gånger. Det har jag inte gjort frivilligt med de vanliga banorna i spelet. Inte en enda gång faktiskt.

Det finns mycket som talar för det här spelet i alla åldrar. Det enda som dock skrämde bort mina barn var svårighetsgraden. De vill ha lätta spel. För mig må det inte varit så svårt, men mina barn är inte vana vid sidoskrollande plattformsspel. Allt annat gillade de.

Fortsättningsvis så kommer jag fortsätta på Warcraft 3 och Final Fantasy IX.

Avklarade spel:

  • Assassins Creed II
  • To the Moon
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Battlefield 4
  • Rayman Legends
Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Backlog 2014, Recension och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

