Spel jag önskar jag kunde älska

Jag sitter nu och tittar på hyllningarna som regnar över Dark Souls 2. Folk älskar spelet och det verkar få bra betyg i recensionerna. Förklaringen på vad spelet handlar om och vad det är, visar på ett spel som jag antagligen skulle älska. Allt tyder på det.

Samma sak har hänt i flertalet titlar för mig. Ett av de tydligaste exemplen är hela GTA-serien. Den verkar sjukligt rolig, och jag har påbörjat nästan varje spel i serien. Jag har dock inte klarat ut ett enda. Hur mycket jag än älskar många delar av serien så kan jag inte låta bli att irriteras över hur långt jag måste åka i spelet för att ta mig till uppdrag. Dessa uppdrag är ofta väldigt långa och vid eventuellt misslyckande så måste jag ta mig till uppdragen igen och göra om allt igen. Lååångtråkigt!

Sedan har jag tråkigt också. Jag kan dock inte göra så mycket åt det, och slutligen slutar jag spela. Jag vill dock spela dem igen några månader senare, även om jag vet att jag kommer tröttna.

Jag spelade även Dark Souls innan. Det verkade riktigt roligt och var många gånger det. Jag kan dock inte sluta irritera mig över hur balanserat spelet är. Det är verkligen specifikt många gånger och rättvist svårt. Det är dock det som är problemet. Ett spel som är beroende av att allt ska ske perfekt får inte lämna något åt slumpen. Det gör det ibland. Jag fastnade i trappor och andra föremål och mindre buggar kan ställa till det i de enklaste situationer. Spelet är många gånger orättvist, och när så mycket står på spel så tycker jag helt enkelt det inte är så kul att förlora alla mina själar utan att jag kan göra något åt det.

Samtidigt så blir jag ändå lockad igen till dessa spel. Detta sker i samband med att folk pratar om spelen och höjer de till skyarna. Jag blir lockad av GTA:s skildring av karaktärer och satir av samhället. Jag blir även lockad av det jag hatade så mycket i Dark Souls, nämligen orättvisan. För även om det är tråkigt att dö orättvist så blir jag lockad av hur orättvisan symboliseras i Dark Souls. Det är mer än bara orättvisa i spelmekaniken, utan hela spelet bygger på det i ett genomtänkt universum med en rad existentiella frågor.

I slutänden så handlar det nog också om att jag vill vara en del av något också. Den sociala struktur som jag är en del av på internet. Jag vill fortfarande vara en del av det och kunna vara med i gemenskapen och prata spel. Så därför spelar jag spelen igen, och blir besviken igen. För när det kommer till kritan så är jag nog bara förälskad i spelens yttre. Jag borde gå min egen väg. Men samtidigt så verkar det så kul när folk pratar om spelen. Jag kanske skulle prova Dark Souls igen…

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spel jag önskar jag kunde älska

  1. garmrocker skriver:

    Jag håller med dig fullständigt angående båda spelserierna. Känner att man vill testa dem igen för att det känns som att man missat något som alla andra fattat. Angående GTA så tycker jag att friheten både är det häftiga och det som förstör spelet för mig. Man hamnar alldeles för ofta i meningslösa förstörelseröder, bara för att man kan. Det tar fokus från spelandet och storyn.

    • oHcean skriver:

      Jo, frihet är ett tveeggat svärd. Det måste användas rätt. Tror att man ibland som spelare kan bli överväldigad av för mycket frihet. Man vet inte riktigt vad man ska göra härnäst. Det gäller att lotsa in spelaren i rätt tempo, men ändå låta friheten finnas där för de som vill hoppa direkt in i den.

Kommentera

