På frontlinjen intet nytt

battlefield4

Jag minns fortfarande hur kul jag hade med Battlefield 1942. Det var suveränt och ett spel som jag själv skulle velat gjort. Jag hade idén om ett spel baserat på storslagna krigsfält i andra världskrigs-miljö innan det kommit ut. Antagligen var jag inte ensam. Att spelet inte kom innan var nog bra i och med de tekniska begränsningarna. När 1942 kom så var det nästan precis som jag hade föreställt mig det. Det var underbart.

Efter att brännt igenom storyn och en del multiplayer i Battlefield 4 så känner jag, som i trean, att storyn inte hade behövts. Det är inte för den jag spelar Battlefield. Storyn känns oerhört oengagerande och allt känns som om det gjorts förr. Man försöker göra det snyggare bara. Spelet är snyggt också, för det mesta. Ibland slängs det upp saker som ser ut som om de var omgjorda från en ps2-version som sedan fått en HD-remake, medan det mesta andra ser ut att komma från framtiden. Det känns oerhört konstigt när miljöerna helt plötsligt har en kantig cykel i sig som känns helt malplacerad.

Jag njuter dock för det mesta i multiplayer. Levelution är något som de ofta lyfte fram under utvecklingen och dessutom något jag välkomnar. Slagfältet förändras när det handlar om väder eller diverse händelseförlopp, vilket ger nya strategiska möjligheter och hinder. Tyvärr känns det som om spelet börjar få mer fart i sig och därför börjar luta sig mer mot CoD-serien. Dessutom så känns människorna mer egotrippade efter att man minskat poängmöjligheterna för teamwork. Alla springer som de vill. Roligast är så klart att spela ihop med flera människor som man känner. Då bjuder spelet på mängder av strategiska möjligheter.

Det jag saknar nu är istället en ny del i Bad Company-serien. Personligen så känns det som en helt egen spelserie dom går ifrån storyn lite och försöker att inte ta sig själv på för stort allvar som Battlefield 3 och 4. Trean och fyran försöker, men känns ändå overkligt med supersoldater som mosar sig igenom motståndet. Jag skulle hellre vilja att de fokuserade på att göra storyn mer likt ett riktigt krig där man är mer försvarslös och behöver hjälp av sin armé. Varför inte vara en vanlig menig för en gångs skull? Varför inte en helt ny inriktning på storyn istället för att göra något som alla andra redan gör?

Med detta avklarat så lägger jag fokus på ett betydligt äldre spel, nämligen Final Fantasy IX. Jag har redan hunnit en bit och är redan 10 gånger mer förälskad i spelet än jag någonsin kunnat vara i Final Fantasy XIII.

Avklarade spel:

  • Assassins Creed II
  • To the Moon
  • The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Battlefield 4
Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Backlog 2014, Recension och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

