Första spelet för året avklarat

image

Då känns det helt plötsligt som att jag faktiskt påbörjat med att beta av min backlog i år i och med att jag inte bara körde igenom Assassins Creed 2, utan tog även platina i det. Det var ursprungligen inte planen med spelandet, men i och med att spelet både var roligt och att troféerna inte bara bestod av sketna samlingstroféer gjorde att det faktiskt aldrig blev riktigt tråkigt att samla dem.

Assassins Creed 2 är som sagt en uppföljare på en tidigare titel. Jag valde att helt lägga det första spelet på hyllan av många anledningar. Dels för kontrollen, repetitionen, enformiga miljöer (jag hatar sand i spel för det mesta.) och för att spelet gjorde mig illamående. Blir konstigt nog illamående av vissa spel. Däremot kan jag säga att de som är ute efter storyn och de historiska delarna antagligen kommmer att uppskatta det första spelet väldigt mycket.

Assassins Creed 2 följer även det historiska händelseförlopp. Du spelar som Ezio och hans resa i jakt på tempelriddarna och deras strävan efter makt. Områdena sträcker sig gång på gång till nya historiska platser och bjuder på spektakulära vyer och roligt gameplay. Jag kunde ibland tycka att det blev repetitivt och kontrollen kunde vara klumpig i vissa situationer.

Det som var mest irriterande var en av mina sista troféer som jag tog där man skulle döda 10 fiender under en strid utan att själv bli skadad. Problemet för mig låg inte i att undvika att bli skadad eller samla på mig över 10 fiender för en strid, utan i att fienderna hela tiden flydde innan jag var klar och gjorde så att striden avslutades för tidigt. Jag fick tack och lov tipset att använda rökgranater för att hålla alla på en plats, vilket gjorde att jag klarade det genast.

Min andra tabbe var att jag missade en av hundra fjädrar som ska samlas, trots att jag följde en guide. Problemet är att jag antingen kunde börja leta på alla 100 platser igen eller skita i det. Jag körde en egen taktik. Jag försökte minnas det ställe där jag i min genomgång stött på flest ställen av redan tagna fjädrar och började där. Efter andra stället jag tittade på så hittade jag den. Min tur för resten av året är med andra ord redan förbrukat.

Jag hade otroligt roligt med Assassins Creed 2 och tycker att det håller riktigt bra än idag. Jag tittade i början av genomspelningen på när min fru spelade Black Flag, det senaste spelet i serien, på PS4. Jag rynkade på näsan och tyckte inte att det såg så jättesnyggt ut, tills jag påbörjade tvåan. Ser verkligen fram emot Black Flag och tvåan fick mig ännu mer sugen. Dock kommer jag antagligem spela ut de andra föregångarna innan jag kommer dit.

Här näst är det Skyrim som jag åtar mig. Även där verkar det troligt att jag norpar platinan.

Avklarade spel:

Assassins Creed 2

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Backlog 2014 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

