Spelminnet: Lagoon (SNES)

image

Jag har många minnen från SNES-eran, antagligen för att det var den absolut första konsolen som jag spelade ordentligt på. Visserligen hade vi en NES men då var jag under 5 år och spelade oerhört begränsat. Här om dagen fick jag än en gång stor lust att leta upp ett av de gamla spelen jag älskade på SNES, men fick än en gång påminna mig själv om att det är planer som får förverkligas om vi någonsin flyttar till ett ställe med större utrymme.

Spelet jag suktade efter just nu heter Lagoon och är utvecklat av Zoom Inc.. Det intressanta med det här spelet är att det verkligen har åldrats dåligt, men det var inte speciellt imponerande när det släpptes heller. Storyn är simpel där du som ljusets kämpe tar dig an monster efter monster som försvårar livet i världen. Mer än så är det egentligen inte. Grafiken och rörelseschemat är begränsat och svärdet du använder dig av har längden av en fickkniv.

Trots detta älskade jag det. Jag kunde nynna på melodislingorna hela dagarna och jag älskade hur manteln rörde sig när hjälten hoppade, vilket resulterade i att jag hoppade konstant. Jag har nog inte hoppat så mycket i ett spel någonsin utöver the elder scrolls: Oblivion. I det spelet tjänade jag åtminstone något på det. Men man behövde inte mer än att det såg coolt ut som liten. Det var ett kravlöst spelande på den tiden som t.ex inte alls är som dagens achievmentsjakt hos vissa.

Dessutom var det ett av få rollspel jag spelade som ung. Exp-samlandet och sökandet efter alla vapen, magier och rustningar gjorde att jag ständigt kände en spänning att söka varje vrå. Ofta resulterade detta i att jag gick vilse, vilket jag inte alls irriterade mig på lika mycket som idag.

Detta var som sagt ett spel med många brister, men det är lik förbannat ett av de spel jag haft som roligast med.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

