Robert <3 Pokémon X & Y

pokemon_xy_legendaries_wallpaper

Jag har längtat efter ett pokémon som X och Y hela mitt liv. Ända sedan jag för första gången spelade Red Version så har jag funderat på vad jag som spelare skulle vilja ha ut av ett spel som Pokémon i framtiden. Visserligen har inte alla drömmar riktigt kommit att förverkligas än, men det är ändå nära på. Ett onlineläge som fungerar har länge efterfrågats av mig, vilket man har lyssnat på från sina fans. Det är nu mycket lättare att byta pokémon med varandra och dessutom hitta random människor att byta med. Dessutom så lägger man till flera funktioner som gör att man ska kunna hitta nya människor att spela med och umgås med. Pokémon är jättetrevligt.

Jag älskar även hur de gjort det mycket enklare att levla dina monster, men även att breeda. Först har du superträningen som på ett enkelt sätt låter dig EV-träna dina Pokémons, vilket tidigare varit en enformig process som tagit både tid och psykiskt välmående. Dessutom finns det nu flera sätt att få dina Pokémons att älska dig, utan att vänta en dag för att få dem till en massör.

Personligen så går det väldigt fort för mig att levla mina monster. Jag sätter min pokémon som jag vill levla med i laget, slår på EXP Share (som nu f.ö inte behöver hållas av en pokémon), låter den jag vill ska levlas hålla i en Lucky Egg som fördubblar mängden erfarenhet som man samlar efter varje strid. Jag svär, jag kan med lite tur breeda en perfekt Pokémon på en dag istället för en vecka numera. Detta gör så att fokus läggs på skicklighet i strid och laguppbyggnad istället för att de som kan EV- och IV-tränar enbart ska dominera online. Detta gör att fler är med och det blir roligare för alla.

Även för barnen har toleransnivån blivit högre. Spelet har blivit mycket lättare att klara av, mycket på grund av det snabba levlandet. Men inte heller gymledarna har laguppställningar som överraskar längre. Spelet är väldigt enkelt. Enda motståndet för barnen här hemma har varit att lära sig Pokémons typer och vilka som är vilka. Detta blir smärtsamt tydligt när jag ska strida mot dem och de råkar använda attacker mot mina Pokémons som inte alls är effektiva.

Tyvärr så gillar jag inte heller Mega Evolutions. Det känns som en extra grej som bara tillför att alla vill ha med Pokémons som har Mega Evolutions i sitt lag. Eftersom bara ett fåtal monster har den förmågan så blir det att alla har liknande Pokémons med i sina lag, vilket gör att striderna blir mycket tråkigare.

Nu ska jag sätta mig igen och träna mina Pokémons. Smell ya later!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

