Ibland är irl att föredra

uDraw-spelande

Helgerna hos familjen kan bli ganska så slappa om man bortser från städning och allt möjligt stök som måste göras som man inte hinner under veckans fem övriga dagar. Det blir en del spelande, lite lek i lekparken och någon enkel maträtt som inte nödvändigtvis måste innehålla hela kostcirkeln.

Under helgen nu så regnade det. Kallt, nej skitkallt, regn. Vi stannade inne. Eftersom jag lovat barnen att vi skulle prova UDraw till Ps3 så var det precis det som hände. Udraw är, för de som inte vet, en ritplatta och ett ritprogram som såldes till ps3, wii och xbox 360 där du får leka konstnär och lära dig enkla medel för att rita. Problemet var dock att det var rätt så krångligt. Pixelupplösningen är inte den bästa, pennan är jobbig att hålla i och knapparna är tröga och jobbiga för en liten en som min minsting att hålla in. Han tyckte förvisso om det, men jag kan inte låta bli att tänka på att han skulle haft precis lika roligt med ett ritprogram till min telefon eller vår platta.

Ciarans konstverk

Minstingens konstverk

Personligen föredrar jag i detta fallet att rita på papper. Jag kan lägga ned handen och stödja den för att rita raka streck. På plattan råkar jag måla på fler ställen än jag vill om jag gör så. Dessutom så är det mycket roligare ifall vi målar tillsammans, vilket fungerar bättre på om vi har flera papper och dessutom är tycker jag det är bättre att bara hålla det enkelt med vanliga färgpennor med barn.

Snabbmålade något som min son verkligen vet vad det är. Han brukar skrika "Yoshiiii" när han ser en plushie inne på Gamestop.

Snabbmålade något som min son verkligen vet vad det är. Han brukar skrika ”Yoshiiii” när han ser en plushie inne på Gamestop.

Däremot så finns det en sak som jag gillar med spelet. Det har ett läge där man kan få lära sig enkla knep kring hur man målar olika objekt och hjälper dig med grunderna kring att måla. Resten är som sagt övning. Dessutom så går det ändå att skapa snygga målningar för de som är duktiga och det erbjuds en mängd hjälpmedel för att få bilden snygg.

Tyvärr så är den här ritplattan svår att få tag på idag. Själv hittade jag den undanstoppad under vår tv i sovrummet där den stått och samlat damm under en längre tid. Visst, teknik för all del. Men jag och barnen kommer nog fortsätta måla irl. Där trivs vi bäst som en familj.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Familjen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ibland är irl att föredra

  1. thegazimaluke skriver:

    Ja det är ju synd att UDraw inte är så bra, sen är det ju svårt att rita på en platta i näven och sen se det man ritar dyka upp på en skärm.

Kommentera

