Veckans Spelglädje: Final!

I love Gaming

Veckans spelglädje är ett återkommande inlägg varje vecka under sommaren som har till syfte att sprida spelglädje och fler inlägg under sommartorkan. En stor del av spelklimatet handlar idag om negativitet mot spel och utvecklare. Varje vecka tar jag därför upp ett utsatt ämne och tvingar mig själv och andra bloggare som vill medverka att göra någonting positivt av ämnet. Syftet är länkkärlek, inspiration och gemenskap.

Den här veckan blir det som sagt ett ytters personligt skrivet inlägg. Under förra veckan så skrev jag att ”Veckans Spelglädje” kommer att skjutas upp med en vecka av förklarliga själ. Detta hade sin grund i att det är den stora finalen, och på så sätt så handlar det om att slå på stort. Det vi fick i uppdrag blev det enklaste ämnet hittills och bäddade för helt fritt spelrum. Det handlade om att vi själva fick belysa vad det är som gör spel så bra. En ytterst personlig åsikt med andra ord. Förhoppningsvis så kommer fler bloggare att skriva liknande inlägg, och har jag tur så har vi innan dagen är slut ett nätverk av positiva berättelser kring varför man älskar spel.

För mig så är det ganska så enkelt. För mig är spel ytterst socialt. Även när jag spelar en kampanj ensam så handlar det mycket om den sociala aspekten. Jag träffar människor efter att jag spelat och byter upplevelser med andra spelare. På så vis så kan vi hittat olika saker eller hemligheter som vi annars kanske inte hittat. Den här typen av sociala band var enligt min mening som starkast när jag var yngre och tillgången till internet var begränsat. Det handlade om att byta erfarenheter eller rykten som både visade sig vara sanna och osanna. Lite var det de här spekulationerna och gemenskapen som var det jag egentligen var ute efter. Det är inte förrän jag blivit äldre som jag börjat leta efter mer upplevelser i spel och varför jag fått ett större intresse av bland annat indie-spel.

Sedan har vi hela communityt där vi träffar andra spelare. En av de absoluta roligaste sakerna med spel är att kunna spela tillsammans med någon. Helst i samma rum framför samma tv där vi lockas till skratt av varandra. Men även LAN och Dreamhack har varit stora delar av den kultur som jag älskat, i alla fall i mina kretsar. Varje LAN jag var på började alltid med att jag och mina vänner såg oss omkring för att se vilka som satt i närheten av oss, vilket sedan följdes av hälsningar och frågor som involverade vad de helst spelade. Det var många gånger som man hittade människor som hade liknande spelsmak, vilket gjorde att det blev någon match i Quake 3 Arena eller Counter Strike.

I dagsläget så finner jag gemenskapen på andra sätt. För mig så har det gemensamma intresset för spel gjort att jag lättare kunnat träffa andra människor på forum som twitter eller genom mitt bloggande. Även min fru delar som sagt mitt intresse, vilket är en oerhörd tillgång eftersom vi kan dela våra intressen och intryck på ett okrystat sätt. Sedan har vi er, mina läsare och medbloggare. Det är med ett projekt som detta som jag vill just försöka förstärka det här bandet mellan bloggare som finns. Jag vill göra någonting gemensamt, något som leder till eftertänksamhet och ett sätt att få dela erfarenheter och tankar. Jag vill att vi berättar saker för varandra, och att vi känner att alla är välkomna i gemenskapen. Vi är alla gamers, oavsett allt prat om vilka som är fuskare, hardcore eller huruvida man väljer rätt konsol. Låt oss dela vårt intresse och välkomna alla. På det viset så kan vi få ett bättre community än vi redan har i spelvärlden. Jag älskar spel, och jag älskar de människor som jag kan dela det här intresset med.

Medverkande Bloggar:

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Spelglädje. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Veckans Spelglädje: Final!

  1. thegazimaluke skriver:

    Ja det sociala glömde jag helt. Men det har du rätt i, det är en stor del av spelandet 🙂

    • Robert skriver:

      Lite det som varit grejen med det här samarbetet, nämligen att alla skriver olika saker och att man ska kunna få inblick i andras tankar och känslor. Du hade också ett väldigt läsvärt inlägg. Alltid kul att läsa inlägg med den där lilla extra personliga touchen. 😉

  2. Ping: Veckans spelglädje: Videospel : Videospelsklubben

Kommentera

