Veckans Spelglädje v.34

Veckans spelglädje är ett återkommande inlägg varje vecka under sommaren som har till syfte att sprida spelglädje och fler inlägg under sommartorkan. En stor del av spelklimatet handlar idag om negativitet mot spel och utvecklare. Varje vecka tar jag därför upp ett utsatt ämne och tvingar mig själv och andra bloggare som vill medverka att göra någonting positivt av ämnet. Syftet är länkkärlek, inspiration och gemenskap.

Det har varit en härlig vecka med fuskande. Ja, både i textform och något som jag ägnat mig åt. Men det ligger så klart i betraktarens öga. Jag har använt mig av en guide online för att hitta gömda saker i ett spel. Vissa kallar det för fusk. Jag kallar det för utebliven frustration.

Den här veckan så ska vi inte fokusera på fuskande som ämne, utan istället så ska jag ta upp ett ämne som jag själv talat negativt om, nämligen pay to win, eller P2W som det förkortas. Det finns enligt min mening många negativa aspekter med det här området, men det är inte de vi ska fokusera på. Som en extra stor utmaning så har jag därför tagit detta ämne. Hoppas fler kommer att stämma in och skriva intressanta inlägg. Ni är så välkomna att medverka. Kontakta mig på twitter eller här så delar jag en länk till ert inlägg.

Veckans Ämne: P2W

P2W är något som vi egentligen möter i vardagen. Vi ser det i bland annat kortspel som i TCG-titlar, men även i digitala spel. Vi blir pressade till att köpa fler tillbehör till spelet för att kunna konkurrera med andra spelare som genom att köpa tillbehör hela tiden blir starkare än oss. Detta är normalt sett ett problem enligt mig, och konumtionshets. Men det kan finnas roliga alternativ.

P2W kan förhoppningsvis ändras så att det gynnar alla, vilket det bland annat kan göras inom spel som ett äldre gratisspel vid namn Battle Forge. Det är en cross-over mellan strategispel och TCG. Du samlar kort som du använder dig av i spelet för att frammana din armé. Du kan bara ha ett visst antal kort med i din lek, vilket gör att du inte kan bli allt för kraftfull. Det som gör att det gick att leva med P2W i det här spelet handlar bland annat om att du hade en valmöjlighet att spela tillsammans med människor, alltså inte mot varandra. Dessutom så kunde du få tag i samma bra kort som andra spelare genom att köpa dem av andra spelare med valuta från spelet, även om det var ovanligare med de bättre korten. Detta gör bland annat att du kan välja att spela med de som har liknande lek eller möta de som verkar jämbördiga. I slutänden så gjorde balansen att man med en starterdeck faktiskt kunde klara det mesta utan problem i spelets story, och du kunde ha roligt med andra människor samtidigt.

Battleforge Show Cards and Gameplay

Fenomenet handlar alltså om en balans som måste tas i beaktning, och ju närmare P2W ligger F2P (free to play), desto bättre balans. Folk verkar ju onekligen gilla P2W i viss mån, så jag slår även ett slag för valfrihet.

Medverkande Bloggar:

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Spelglädje och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Veckans Spelglädje v.34

  1. SpeLinnea skriver:

    Oj, detta vet jag inte hur jag nånsin ska kunna försvara.

    • Robert skriver:

      Hur tror du jag känner? Haha! Fasiken, jag avskyr nästan mig själv för detta inlägg, men lite av detta handlar om att få mig att tvinga mig själv se ur andras perspektiv. Grävde på Internet vääääldigt länge för att över huvud taget hitta någon som var positiv till fenomenet. Skitsvårt ämne, men togs lite i kontrast till nästa veckas ämne som kommer vara väldigt enkelt. Nästa vecka är ju grand finale som sagt. Hoppas fler än du och Maria hjälper mig då. 😀

Kommentera

