Veckans Spelglädje v.29

Till min stora glädje så fick jag faktiskt respons och medverkande i det förra inlägget om QTE. Fick även en känsla av att vissa antagligen tyckte att det är svårt att göra något kreativt av grejen. Visst, men det är ingen som har sagt att man måste vara jättekreativ. Inläggen är som sagt även ett hjälpmedel till att skapa idéer om saker att skriva om. Det betyder alltså att man absolut inte behöver göra något avancerat, utan ett vanligt inlägg räcker. Jättekul med bra respons i alla fall. Kom gärna med fler idéer om hur vi kan göra detta bättre. Själv har jag redan en idé som kan komma att bli verklighet snart om jag har tid.

Åter till vad vi är ute efter i det här inlägget, nämligen nästa tema. Som ni alla vet så har vi haft en ström av information kring E3 och jag kan säga att det i många fall inte har varit trevligt. Min feed på twitter har varit förhållandevis lugn från hatare, men resten av internet har svämmat över. Speciellt Microsoft har fått utstå en känga kring sitt DRM-skydd. Därför är nästa ämne ännu svårare än det förra, nämligen just DRM (Digital Rights Management). Gör någonting positivt av DRM mina vänner. Här kommer iaf något som jag tyckt varit roligt med DRM.

Veckans Ämne: Digital Rights Management (DRM)

Jag tänkte att jag genom några bilder och en mindre text ska visa roliga typer av DRM som företag har gjort faktiskt har en poäng. Själv tror jag inte att piratandet förstör spelindustrin så mycket som företag får det att låta som. Däremot så tror jag starkt på att man ska betala för produkterna som spelföretagen ger ut efter allt sitt slit. Nog för att detta jag visar inte är renodlat DRM alltid, utan handlar mer om antipiratmetoder. Däremot så är det i min tolkning nära nog.

Spelare som laddade hem en DS-version av Chrono Crusade kom inte längre än hit, utan fastnade i än oändlig spiral av tidsresande. Ett bra sätt att låta folk få prova på spelet, för att sedan bli knäppta på näsan.

Spelare som laddade hem en olaglig DS-version av Chrono Crusade kom inte längre än hit, utan fastnade i en oändlig spiral av tidsresande. Ett bra sätt att låta folk få prova på spelet en stund som ett demo, för att sedan bli knäppta på näsan.

Ett ganska nytt exempel är Game Dev Tycoon som lät sina piratande spelare själva bli utsatta för piratkopierare, vilket alltid slutade med konkurs. Det roligaste var folk som skrev på forum att de inte kom vidare i spelet på grund av detta problem och därför indirekt erkände sitt piratande.

Ett ganska nytt exempel är Game Dev Tycoon som lät sina piratande spelare själva bli utsatta för piratkopierare, vilket alltid slutade med konkurs. Det roligaste var folk som skrev på forum att de inte kom vidare i spelet på grund av detta problem och därför indirekt erkände sitt piratande.

I Serious Sam 3 fick du i din piratade version snabbt vatten över huvudet. En odödlig Scorpion som gjorde allt för att smiska dig till döds för dina synder och slutade inte förrän du var död.

I Serious Sam 3 fick du i din piratade version snabbt vatten över huvudet. En odödlig Scorpion som gjorde allt för att smiska dig till döds för dina synder och slutade inte förrän du var död.

Medverkande Bloggar:

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Spelglädje och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Veckans Spelglädje v.29

  1. Ina skriver:

    Jag är på tok för negativ för att medverka i sånt här, men kul idé och kul att läsa 🙂

Kommentera

