Veckans Spelglädje v.28

Nu var det dags att ta tag i det nya projektet och det verkar som om jag fick ett väldigt oväntat positivt genomslag i alla fall på twitter. Förhoppningsvis så kommer många av de som var positiva där att också vara med i projektet.

Så, vad är ”Veckans Spelglädje”? Jo, lite kort så kommer jag varje vecka att ta upp ett ämne som ofta får negativa kommentarer med sig och det är upp till alla medverkande bloggar som vill vara med på det ämnet att göra någonting positivt av det. Bara fantasin sätter gränser. Hojta bara till så får ni en länk om ni medverkat. Mer information hittar ni här!

Den här veckan så börjar vi hårt med ämnet QTE, alltså Quick Time Events. QTE har kommit att bli något som många människor avskyr att man stoppar in i spel och därför så vill jag se lite positivitet kring ämnet. Så visa nu om er kärlek till QTE på ert egna sätt, även om ni avskyr det. Varsågoda, här kommer mitt första inlägg kring detta. Det är lite oinspirerande, men jag skyller på att jag satt med skolarbete under en stor del av dagen igår.

Veckans ämne: QTE

För att påvisa att det inte alltid är QTE som princip som det är fel på, utan hur de används, så vill jag ta upp två exempel som jag tycker använder sig av QTE på ett bra sätt. Ja, det är ett så bra sätt att det till och med är en del av spelmekaniken. Först av allt så har vi:

Asuras Wrath

Asura Excellent

Asuras Wrath är i praktiken något så simpelt som en interaktiv anime. Nog för att man har fightinmoment genom spelet som egentligen inte har något starkare djup, men det är QTE som gör att spelet behåller sin trovärdighet som interaktiv anime. Det är känslan av att trycka iväg de här slagen med rätt knapptryck som visas upp på skärmen som gör att man känner att det är en själv som är med. Intressant nog så finns det QTE överallt i detta spelet, och de känns aldrig riktigt tråkiga. Spelet är en upplevelse som tråkigt nog allt för många har missat tror jag.

Heavy Rain

Ethan Brushing teeth

Det Heavy Rain gjorde var att ha QTE i allt. Verkligen allt. Det man gjorde var att försöka simulera verkliga rörelser för att vara med i historien på ungefär samma sätt som man gör i Asuras Wrath, fast ändå så mycket mer annorlunda. Här försöker man skapa paniken som karaktärerna känner i vissa situationer och göra dig till en del av upplevelsen. Detta göra det svårare och att man inte alltid kan komma undan med samma enkla knapptryck varje gång. Du måste alltid vara beredd. Men det är inte bara de stressande momenten som gör det bra, utan även de vardagliga sysslorna. Att går runt på morgonen med Ethan och göra sina morgonsysslor var ett perfekt sätt att lära oss känna kontrollerna och samtidigt byggde man en bra grund för hur QTE används som bäst. När du borstar tänderna.

Vad kan vi dra för slutsats av det här? Jo, att QTE uppenbarligen fungerar bäst i interaktiva upplevelser som försöker efterlikna film. Det alla funderar över nu är dock hur QTE på bästa sätt kommer att fungera med Occulus Rift eller Kinect. Mer QTE åt världen!

Medverkande bloggar

Annonser

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Spelglädje och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s