Veckans Spelglädje

Under 2011 så körde bloggerskan Emmy Zettergren igång ett samarbete mellan bloggare. Det kallades för speltriss. Själva projektet grundade sig i att ett nytt tema sattes varje vecka. Varje medverkande valde sedan ut eller målade själv 3 bilder som kom att ha med det tema och hur de tolkade det. Resultatet blev både underhållande och skapade en trevligare bloggosfär. Men inte minst så var det ett konstprojekt utan dess like där olika syn på spelmediet speglades genom varje blogg och sammanställde hur människor genom spelmediet kunde visa deras känslomässiga koppling till spel i mer än bara ord. Jag vill ha den här känslan igen där bloggare kan gå ihop och göra någonting gemensamt bara som en rolig grej. Därför tänker jag försöka mig på ”Veckans Spelglädje”.

Varje vecka under resten av sommaren så tänker jag en gång i veckan att komma upp med ett tema och illustrera det här temat på olika sätt. Det kan vara att rita bilder, skriva texter, göra en vlogg eller helt enkelt bara klistra in bilder på bloggen som inte är copy-right skyddade. Varje person som medverkar får använda vilka medel som de helst vill för att kunna föra fram sitt budskap så länge som det ligger inom rimliga gränser. Detta betyder alltså att vi inte accepterar kränkande beteende på något sätt.

Temat som kommer att komma upp varje vecka kommer att vara något ur spelvärlden som antingen får väldigt mycket negativ kritik för tillfället eller ett ämne som bara kan vara kul att skriva om. Uppgiften varje medverkande blogg har är att göra någonting positivt av det här ämnet. Skriv något som är bra eller visa på något annat sätt något positivt om ämnet.

Syftet med allt detta är att sprida spelglädje inom bloggosfären och till människor som läser på bloggarna. Allt för mycket tid läggs idag åt att leta efter brister i spel eller olika spelmoment. Därför så vill jag med det här initiativet försöka att lyfta de positiva egenskaperna som finns inom spelmediet och förhoppningsvis göra en rolig grej av det. Ett annat syfte är att försöka lyfta fram bloggar som inte får så mycket uppmärksamhet som de förtjänar. I takt med att allt fler stora bloggar läggs ned eller slås ihop till samlingsbloggar så känner jag att det finns rum för en ny generation bloggare att ta plats och välkomnas in i gemenskapen. För det tredje så hoppas jag på att detta kan leda till inspiration hos bloggare som inte längre känner att de har något att skriva om. En av de största inspirationerna har enligt min mening alltid varit andra bloggare. Det är det som vi läser, ser och hör som gör att vi själva bildar oss åsikter. En större skara bloggare med olika syn på vad de tycker är positivt, tillsammans med olika ämnen att skriva om kan göra att fler kommer på nya idéer.

Vilka får vara med då? Jo, alla som har en blogg. Här handlar det om att vi gör allting tillsammans och agerar genom länkkärlek. Det betyder att jag gärna vill veta vilka som är med varje vecka. Detta kan göras genom att man pingar vår blogg i sitt inlägg om ”Veckans Spelglädje” eller att man tar kontakt med mig direkt genom till exempel twitter eller mail. Jag hoppas självklart att alla försöker att länka till alla, men inser svårigheten i det. Jag kommer i alla fall att frekvent uppdatera varje veckas inlägg med nya medverkande allt eftersom allt fler faller in.

För att göra flera saker klara så behöver man för det första inte medverka varje vecka om man inte vill. Ni skriver inte på något kontrakt där ni åtar er något som ni inte kan hoppa av sedan om ni vill. För det andra så kommer varje nytt ämne att publiceras varje måndag där ni har fram till söndagen kl.12 samma vecka på er att publicera ett inlägg för att få ta del av lite länkkärlek. För det tredje så kommer jag att fortsätta på det här spåret, även om ingen hakar på. Det är en rolig grej som tillför mycket till mig och ger mig dessutom nya erfarenheter.

Eftersom detta är den första veckan så kommer jag att publicera första temat under morgondagen. Var redo då!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Spelglädje och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Veckans Spelglädje

  1. mariamyhr skriver:

    Jag är med. Min blogg behöver lite tvångsmatning ;).

  2. Ping: Sommarprojekt | Berghem.org

Kommentera

