Jag älskar Microsoft, Sony och Nintendo!

E3

Så var det tyvärr slut på gottandet, och om vi har gottat oss. Detta är utan tvekan ett av de bästa spelåren någonsin för mig, och definitivt ett av de bästa årens E3 också för den delen. Jag har levt i ett vakuum från omvärlden sedan E3 slutade, och jag har inte kunnat tänka på annat än vad jag såg förrän idag. Ja, för idag är jag tillbaka på att längta efter att få spela Pokémon X/Y igen. Jag vet, jag är patetisk.

Däremot så kan jag säga att jag verkligen älskade alla tre stora konsoltillverkare i år. Nåja, det fanns väl vissa saker att gnälla på, men jag tänker bara ta upp det som seriöst intresserade mig och bara mig. Alltså det som jag vill ha mer av, den sista icke vetenskapliga smaklöken: spelsmaken. Så detta är vad jag älskade:

Xbox One

Xbox One

Jag älskade den här maskinen. Ska erkänna att jag tyckte att den såg fördjävlig ut i början, men den har växt. Under E3 visades upp ett gigantiskt spelbibliotek som bara fick det att vattnas i munnen på mig. För det första så var Sunset Overdrive en skön syn för ögat. Jag är en sådan person som vill ha lite hjärndött action och som gillar när man gör grafiken lite mer tecknad. Förhoppningsvis så får vi snart även veta mer detaljer snart om spelen.

Äntligen så fick vi även se mer från finska Remedys spel Quantum Break. Jag vet att det inte visades mycket här heller, men gud vad konceptet tilltalade mig. Det såg oerhört läckert ut och verkade ha samma täta stämning som jag gillade i berättandet hos Alan Wake.

Ett spel som jag blev helt lyrisk över var Project Spark. Det verkar som om Microsoft har sneglat lite på Little Big Planet och gjort något nytt av det. Jag tror man går helt rätt väg i att göra något som får oss konsumenter att skapa, och jag hoppas verkligen att det är så avancerat som jag hoppas. Allt kändes även igen, och det kändes lite som om man satt och jobbade i en map editor till Warcraft 3, fast mer avancerat. Förhoppningsvis så kan vi komma att se många fina skapelser i framtiden med många nya innovativa idéer.

Vad är inte bättre än att hela min familj kan dela på ett guldkonto då? Jo att man även får två spel i månaden fram till årsskiftet. Oj vad jag har saknat ett billigt alternativ kring en sådan tjänst, och det känns verkligen som om Microsoft går rätt väg med att följa Sonys affärsmodell med plus-tjänsten. Nästa generation så kan jag faktiskt tänka mig att ha ett Guldkonto till familjen.

Dessutom så kostar konsolen ca 4490 kr att förboka i dagsläget!

Playstation 4

PS4

Den är snygg, den är läcker, den är åsm. Ett litet kraftpaket i en genomsexig förpackning. Är det ett syskon till Xbox One?

Det är även underbart när Sony visar upp spelen som kommer redan i år till PS3. Först har vi Last of Us som är så otroligt vackert och ser så sjukt kul åt att jag knappt längtade efter att se nästa generations spel. Dessutom så såg Beyond: Two Souls hyfsat intressant ut fortafande, även om det inte riktigt verkar vara vad jag förväntat mig. Återstår att se.

Sony träffar även de rätt med att visa the Order: 1886. Här får vi se urläcker steampunk-designade vapen och miljöer och ett gäng ockulta jägare som verkar skjuta varulvar eller vampyrer. Stämningen känns oerhört tät, och är det något som jag verkligen gillar så är det nya IP:n.

Infamous: Second Son känns oerhört fräscht. Många må tycka det ser lite småhafsigt ut, men jag har stora förhoppningar. Tvåan i serien led av lite flackig kontroll enligt min mening, men jag har sett vad de kan åstadkomma i ett spel som faktiskt inte känns riktigt som andra spel. De har lyckats fånga känslan av att vara en superhjälte i en serietidningsvärld, vilket jag hoppas Two Sons också kommer göra.

Sonys nya indievänskapliga touch på konsolen uppskattas också. Här kan alltså utvecklare publicera sina indietitlar utan utgivare och utan en avgift vare sig för att publicera eller att ge ut patchar. Att även Transistor visas upp som ett oerhört vackert spel med underbart tilltalande estetik gjorde mig riktigt intresserad. Jag har precis börjat spela Bastion och kan efter detta säga att jag är mer än pepp på att se mer från utvecklarna.

Sony är underbart också för att det är DRM-fritt och för att den i dagsläget går att boka för ynka 3890! Gud så smaskigt!

Nej, jag har inte glömt Nintendo

Nintendo at E3

Jag älskar Nintendo. Nintendo känns som en frisk fläkt jämfört med de andra två formaten med sin lite mer barnsligare sida där jag verkligen kan bete mig som den 8-åring som jag är innerst inne.

Dessutom så har vi underbara spel dit. För även om min WiiU varit ganska så oanvänd så finns det mycket att se fram emot till det formatet. För att inte tala om 3DS. Det jag ser mest fram emot är spelen till 3DS. Ja, jag skulle vilja säga att jag älskar det formatet lika mycket som föregångaren DS.

Nintendo valde att inte ha en presskonferens i år, men vad gör det när det känns så genommysigt med Nintendo direct. Det känns speciellt och det gör det som förväntas av det.

Det bästa för mig var helt klart visningen av Pokémon X/Y som både jag och barnen satt och hurrade över. Äntligen så går serien åt det hållet som jag hoppats på under många år. Det ser otroligt ut, och jag hoppas de gör spelet så bra som jag tror att det kommer bli.

Annars var det Wind Waker som fångade mitt öga. Nej, jag har aldrig spelat detta spel. Nej, faktiskt inte. Borde jag? Ja! Jag kan inte få nog av serien, och till skillnad från många andra så gillade jag DS-spelet som utspelar sig efter detta.

Nya Donkey Kong Country Tropical Freeze såg även det retrodoftande vackert ut. Man försökte visserligen skryta lite med HD och att kameran ändrade vinklar 3D-aktigt, men det som verkligen tilltalade var farten och bandesignen. För att inte tala om musiken. Retro Studios har bara gjort så mycket rätt så många gånger.

Det som var en stor höjdpunkt var även ett av de mest givna köpen på hela E3, nämligen Super Smash Bros. Hela familjen älskar den här serien, och jag är ett stort fan av serien. Det var väldigt roligt att det såg ut som om de inte ändrat för mycket i spelet och de verkade göra helt rätt i att ta med Mega Man i serien. Dessutom så verkar musiken vara så bra som den alltid har varit. Oh the joy!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i E3 2013 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

