En noobs datorbygge.

image

image

Igår fick vi hem delarna till vår nya dator och började bygga ihop den.
Det första vi gjorde var att skruva fast moderkortet. Jag hade skruvat fast den och insåg då att jag glömt att sätta dit skyddet/mallen för alla USBkontakter och musuttag. Så fick skruva loss moderkortet och sätta dit den först. Sen skruvade jag fast moderkortet igen.

image

Därefter så satte jag fast processorn och processorfläkten.

image

Satte dit ramminnet och hårddisken. Samt flrsökte sätta dit dvd-brännaren. Det gick inte alls. Tills jag kom på att jag hade satt fast skruvarna på ena sidan av dvdbrännaren och de hindrade den från att slottas in. Efter att skruvarna tagits bort så gick det hut lätt som helst att sätta dit den.
Nu var jag rätt nöjd med mig själv. Då hittade jag moderkortsskruvhålen som höjer upp moderkortet. Fail av mig. Så jag hade inget annat val än att skruva loss moderkortet igen och sätta dit de guldiga upphöjda skruvupphålen. Därefter skruvade jag dit moderkortet igen och satte dit grafikkortet.

Slutligen satte vi dit alla sladdar på rätt plats, kopplade in skärm, tangentbord och mus och startade datorn.
Inget hände och jag blev orolig. Jag hade dock glömt att sätta på strömmen på baksidan av chassit så det var det som var felet. 😛

Nästa problem var att skärmen inte fick någon signal. Ännu en gång hade jag gjort ett misstag. Jag hade satt in skärmen i moderkortets dvi-uttag men när jag satte in den i grafikkortets så fungerade allt.

Trots mina rätt dumma misstag är jag jäkligt nöjd med att datorn startade på första försöket och att alla komponenter fungerade felfritt. När jag byggde ihop min brors dator missade jag nämligen 12v-kontakten så datorn startade inte ens.

Därefter installerade vi Vista och försökte förgäves ladda ner och installera uppdateringarna, men inget hände. Det visade sig att Microsoft trodde att produktnyckeln redan användes, men det löste sig genom att jag gjorde en telefonaktivering.

image

Sen beställde vi en uppgradering till windows 8 professional. Vista är ju inte riktigt lämplig som OS när man vill spela på datorn och komponenterna är ju gjorda för att funka med Win8.

Så detta är en redogörelse för hur en datornoob byggde ihop en dator. Jag ber om ursäkt för att datordelarnas namn är felaktiga. Vissa saker vet jag inte vad de heter. 😛

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i PC och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

