Tomb Raider *MEGASPOILERS!!!*

image

Igår spelade jag ut Tomb Raider. Jag har en hel del tankar, de flesta negativa angående denna nya version av Lara Croft så jag kommer i detta inlägg SPOILA skiten ur det.  Har ni inte spelat och är spoilerkänsliga läs för allt i världen inte detta inlägg.

Så nu när vi avklarat varningen för spoilers kan jag hoppa rätt på mina tankar. Lara Croft har alltid varit tuff. Översexualiserad absolut, men ändå riktigt tuff och självständig. I denna reboot av serien ska vi få se en ny sida av Lara. En där hon är en mjuk och känslig ung kvinna som formas till badass alltefter omständigheterna kräver det. Det är här jag skriker stopp åt alla som hyllar spelet som fantastiskt och känsligt och vad man nu kan tänkas använda som hyllande epitet pga att vi får ”känna” med Lara och vilja ta hand om henne för hon är ju en sådan mjuk och oskyldig liten kvinnovarelse.

Lara ska inte vara en mes som jag ser henne i rebooten. Hon ska vara en tuff kvinna som visar att kvinnor minsann kan vara badass från början utan att de tvingas bli det eftersom omständigheterna kräver det.
När fans försvarar nya Laras naivitet så påstår man att det är hennes första utgrävning. Men redan i början av spelet tittar Lara på en video där hon pratar med Roth  om hur osäker hon känner sig och han refererar till när hon var 5 och hittade sitt första fynd på en av hennes fars utgrävningar. Således kan vi dra slutsatsen att denna resa må vara hennes första egna, men att hon är långt ifrån oerfaren av utgrävningar och gravplatser iom att hennes far tog med sig henne på alla dina resor. Därför finner jag det särskilt löjligt när Lara uttrycker sitt hat mot gravar. Arkeologi kanske inte är rätt val när man efter 14 år fortfarande tycker det är obehagligt med gravar?

Jag tycker det är obehagligt att den starka kvinna som Lara alltid har varit ersätts av en bortskämd snobb som inte ens klarar av att sätta på sig kläder när hon fryser. Helt ärligt undrar jag varför varför varför hon inte klär på sig när hon fryser? Hon dödar massa fiender som har tjocka och varma jackor; ta någon av dem? Eller ta pälsen från vargen hon nyss dödade. Eller varför, när hon återvänder till skeppet och står i sin hytt med fullt av kläder på golvet inte tar på sig en av sina egna jackor/tröjor om de andra alternativen är så hemska?

Men min största beef med nya Lara är att hon är villig att rädda en okänd pilot, men när hennes vän Alex sitter fast under en balk och det kommer fiender accepterar hon glatt att han offrar sig för hennes skull trots att hon tidigare utan problem klarat av att döda lika många när hon var själv. Det ska förstås illustrera hur fantastisk hon är som får folk att offra sina liv för hennes skull, men jag får bara en fadd smak i munnen av det.

Nej. Jag gillar inte nya Lara, inte alls och det står jag för. Jag tycker att hon gör alla kvinnor en otjänst. Vi behöver inte tas hand om. Vi kan faktiskt; precis som orginalLara vara badass och problemlösare utan att vi först utsatts för tragedier.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Spel och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tomb Raider *MEGASPOILERS!!!*

  1. Lania skriver:

    Hear hear!
    Jag har inte spelat Tomb Raider, vare sig det nya eller de gamla spelen och kommer aldrig att göra, men jag håller med dig och din slutkläm är som pricken över i. Bra rutet!

Kommentera

