12/100 – Fable 3 och slut på troféjagandet

Häromdagen bloggade jag om hur mitt troféjagande har förstört min spelglädje och att jag ska sluta jaga troféer. Jag började spela Beyond good and Evil HD och kände hur det jag gjorde inte fick mig att desperat kolla på troféguiden. Jag lyckades ta alla troféer i spelet ändå, men inte för att jag jagade efter dem utan för att jag tyckte det var kul. Jag fortsatte fotografera djur och leta efter pärlor långt efter att troféerna tagits. För att det var kul. Och det är det som samlande i spel ska vara. Kul. Inte samla onödiga saker för att få en trofé utan för att spelet ger utmaningen själv.

Jag har inte spelat på xboxen på säkerligen flera år förutom Dance Central till Kinect. För att jag konstant kände av att jag inte fick troféer på xboxen. Achievements har jag aldrig varit intresserad av så mitt Fable 3 har stått orört i hyllan sen det köptes. Men nu kände jag att jag kunde spela det. Jag vill spela för att ha kul och vad är då roligare än Fable?
Jag flyttade in xboxen in i sovrummet och startade spelet och jag har skitkul! Fable är en fantastisk spelserie där fokus är på att ha kul. Jag har en del små irritationsobjekt i spelet, som att man inte kan välja vilken handling man ska göra i konversationer längre och att det inte finns någon meny där inventory och uppdrag kan ses och väljas och det stör mig rätt rejält. Sen stör jag mig på att den där glittriga vägvisaren inte uppdateras tillräckligt snabbt. Om jag valt ett visst uppdrag så visar inte vägvisaren den rätta vägen direkt. Ibland inte alls. Små irritationsobjekt, men det gör inget för jag har iaf kul och det är det som är det viktigaste för mig just nu.

Jag inser när jag snabbt kollar igenom den här texten att ordet kul och roligt har använts väldigt flitigt och det får vara som det är. Jag har lagt fokus på just det och det hoppas jag fortsätter. Game on!

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Blogg100, Spel, Speltankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 12/100 – Fable 3 och slut på troféjagandet

  1. devylia skriver:

    härligt för dig! själv har jag eg aldrig brytt mig om trophys men tyckt de vart ganska trevliga att få – men dåliga och tråkiga spel har jag ändå låtit bli =)

    • Elin aka Xareena skriver:

      Jag kan inte säga att jag spelat dåliga och tråkiga spel jag heller, annat än för recension då. 😛 Att spelen blivit tråkiga för mig beror snarare på att jag varit tvungen att spela på svårighetsgrader som varit för svåra för mig (pga min besatthet av troféer), vilket därmed har inneburit att jag tyckt spelen är tråkiga. 🙂

Kommentera

