Blogg100: Inlägg 2/100 Borderlands 2 i co-op.

Jag och maken köpte häromdagen Borderlands 2 i PlaystationStores Januarirea. Eftersom digitala spel från PSN får installeras på 2 aktiverade system så möjliggjorde det för oss att spela co-op utan att tvingas sitta med splitscreen (som jag hatar av hela mitt hjärta). Mitt problem är hur Gearbox förändrat det som förut var en ganska perfekt co-opupplevelse.

I ettan kunde man spela med vem som helst, oavsett om de var på en annan nivå än en själv, eller om de hade gjort de uppdrag man var på. Nu ska jag inte uttala mig om det går eller inte eftersom jag och maken började spela ihop och har fortsatt spela ihop hela tiden, men vissa saker stör mig rejält.
Igår när vi spelade så fick vi ett uppdrag från Claptrap och efter att vi klarat av det så fick man möjligheten att ge honom en highfive. Detta gjorde jag. När jag fick trofén för det så sa jag till Robert att också highfiva Claptrap. Men det kunde han inte. Jag vet inte om man kommer få möjligheten att göra det efter ett senare uppdrag, men det spelar ingen roll. Båda ska ju få möjligheten att göra allt. Och att få välja sin egen upplevelse.

I ettan fungerade det som så att om man spelade co-op i splitscreen så fick båda troféer eftersom spelare 2 kunde logga in på sin egen användare på PS3an (undantaget av någon anledning var leveltroféer men det löste vi genom att vi inte var på samma level) men vi var fortfarande tvungna att lämna in och hämta uppdrag själva. Jag tycker det var ett bra system för man kunde läsa uppdragsinformationen i sin egen takt. Nu får en välja uppdrag och om den andra läser fortare så missar man informationen, eller så råkar man trycka på acceptera samtidigt så att den enas tryckning gör så att informationen försvinner.

Det jag inte förstår är hur ett spel som säljer sig själv som ett rent co-opspel kan förstöra upplevelsen på det här sättet. Det är inte bara tråkigt, det är rent utav speldödande. Jag gillar att spela ihop med maken. Det är skönt att kunna spela med någon som vet exakt hur jag fungerar och som finns under samma tak, men Borderlands 2s co-opläge lämnar en lite sur eftersmak som är svår att få bort. Jag vill ju bara kunna spela mitt spel tillsammans med maken inte sitta och bli sur över hur dåligt systemet är uppbyggt.

Edit: Jag har efter diskussion på Twitter insett att anledningen till att både jag och maken kunde ta/lämna uppdrag var och en i ettan berodde på att jag spelade själv under dagen och sedan på kvällen spelade vi ihop, vilket innebar att maken då fick hämta/lämna uppdrag jag redan gjort själv. Facepalm på det. 😉 Oavsett är det jäkligt skoj att spela Borderlands ihop.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Blogg100, Speltankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

