Skylanders inget för mig

Skylander Spyros Adventure

Det är verkligen nästan alla spelande föräldrar som höjer Skylanders till skyarna. Även mina barn har länge efterfrågat det första spelet, och i julas så fick de äntligen Skylanders: Spyro’s Adventure. Igår så tänkte jag att jag själv skulle prova att spela spelet, för roligt såg det verkligen ut att vara.

Roligt var det också. Skylanders bjuder på barnvänligt spelande som även kan tilltala föräldern, inte allra minst när man spelar tillsammans med sitt barn. Musiken är stundtals riktigt bra, det är enkla kontroller som även föräldrar som inte spelar kan klara av utan större problem. Spelet är helt enkelt ett riktigt bra spel.

För mig så är det dock inte själva spelet som är det egentliga problemet, utan själva affärsidén. Att man till exempel använder sig av samlandet för ett sätt att tjäna pengar på när det gäller barn känns för mig väldigt omoraliskt. Barnen känner att de behöver köpa nya karaktärer när deras kompisar gör det och spelet vill även att man köper på sig fler karaktärer för att man ska få tillgång till extra saker i spelet. Detta leder till både tjat och besvikelse från barnens sida. Även om jag ogillar den här affärsidén så måste man även som förälder lägga de här fördomarna bakom sig och ibland lyssna på vad barnen vill ha och se till att de drar lärdom kring att man inte alltid kan köpa det som de pekar på, vilket i det här fallet är en mängd extra Skylanderfigurer.

Dessutom så måste figurerna ”vila” om de dör, vilket betyder att de inte går att spela med förrän nästa bana, eller om banan startas om. Detta, och att jag hört att man behöver många Skylanders för att klara sista bossen, gör att det i stort sätt är köptvång för att kunna njuta av spelet till fullo. Det liknar mer i mina ögon ett gratisspel till smartphones med mikrotransaktioner. Många tycker säkerligen att det är ett plus att man får en ”leksak på köpet” med den digitala figuren, men risken att själva figuren går sönder gör att mina barn inte leker med dem. För mig är det väldigt mycket pengar då för en digital figur.

Ett annat problem som de flesta anser vara en positiv grej med Skylanders är att själva figurerna har ett minne i sig. Själva figuren kopplas ihop med kontot som de först spelas på, vilket gör att det blir möjligt för spelaren att ta med sig sina figurer och spela hos sina kompisar och levla lite där. Vissa föräldrar tycker nog även att det är roligt att man tillsammans med barnet levlar upp karaktären, lite som att ha ett gemensamt mål. För mig dock, som även vill kunna spela själv, så betyder det att jag måste spela med barnens karaktärer. Jag levlar alltså deras karaktärer, när jag egentligen ser det som ett eget mål och en egen belöning i ett spel.

Även barnen tyckte att detta var tråkigt, då de helst skulle velat levla sina egna figurer var för sig på sina egna konton på vår ps3. Detta går alltså inte, utan lösningen skulle då vara att man köper dubletter av figurerna, vilket verkligen inte är optimalt för ett hushåll med flera barn. Vi kommer alltså än en gång tillbaka till pengafrågan där hushåll som har mycket pengar har en möjlighet till att lösa detta och ge barnen en bättre upplevelse, medan hushåll med många barn som statistiskt sätt ofta har lägre inkomst får en sämre upplevelse.

Jag är dock inte blind, utan kan se att detta system är oerhört bra för många hushåll och de flesta har riktigt kul med spelet. Däremot så passar inte det här systemet för mig, och jag kommer troligen inte spela det här igen på min användare då det känns som om jag stjäl barnens figurer och deras upplevelse. Jag får helt enkelt ta och spela med mina barn när de spelar på sina användare, om de inte spelar med varandra det vill säga.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Recension. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skylanders inget för mig

  1. Zackariasson skriver:

    Gubbarna behöver inte vila till nästa dag. Dock till man startar om banan eller kommer till nästa bana. Slutbossen klarar man allt med ett startpaket, även om det är svårt. Sen så kan man tycka vad man vill om att företag vill tjäna pengar på barn. Minns när man var liten och samlade på hockeykort. Var samma sak där. Hemma hos mig gillar vi skylanders skarpt. Är som du säger i början ett grymt roligt spel;)

    • Robert skriver:

      Tack för rättningen om vilotiden, var inte så insatt där.
      När det gäller hockeykort eller annat samlande så är det samma där, att jag tycker det är för dyrt men ändå själv är offer för sådant. Kan till exempel berätta att jag som superfan av pokémon verkligen avskyr att det bara finns en sparfil och att man måste köpa flera exemplar för att tillfredsställa alla i hemmet. Det är istället tack vare att jag har gamla versioner eller barnen egna exemplar som gör att de kan spela de spelen.
      Ena grabben var också väldigt besviken över detta systemet. Kände mig riktigt elak och tjuvaktig av att vara först med att spela med en av deras Skylanders. Kändes i bröstet som jag svek han.

Kommentera

