Mass effect-trilogin Tankar om slutet. *VARNING! MEGASPOILERS!*

Vet inte vad som är spoilers och inte så spoilervarnar för hela inlägget.

Nu har jag sent omsider spelat ut Mass Effect 3. Jag körde alla tre spelen på rad utan några andra spel emellan. Jag gjorde de val jag ville från att hjälpa Verner till att rädda Rachni och Council.

Jag var en Paragon med stänk av renegade när det behövdes och jag spelade från start till slut med min Shepard. Min karaktär. Jag har haft en episk resa och jag tackar Bioware för att de gjort en fantastisk spelserie som jag fått uppleva.

Innan jag berättar om mina känslor och tankar vill jag bara förtydliga att jag inte spelade med originalslutet utan hade redan från början laddat ner extended cut. Varför köra originalet när de utökat redan?

Jag trodde i ärlighetens namn efter alla arga kommentarer om slutet att det inte spelade någon roll allt som hade gjorts i de tidigare spelen och att alla skulle dö och att reapers skulle vinna. Därför blev jag glatt överraskad av att så inte var fallet. Det spelade roll. Min Shepard kunde välja precis som förut mellan 3 val. Döda reapers och alla syntetiska livsformer som jag så fanatiskt försvarat. Kontrollera reapers och bli i princip illusive man eller utveckla mänskligheten och syntetiska livsformer så att det för alltid skulle råda fred dem emellan.

Mitt val var inte så svårt. Jag skulle aldrig kunna döda alla geth och speciellt inte EDI så förstöra reapers var en big no no. Inte heller skulle jag välja The Illusive man’s väg att kontrollera reapers.  Så Synthesis-slutet var det enda rätta för mig.

Jag grät när jag tittade på slutet. Jag offrade mig själv för att rädda alla.  Joker, EDI, Kaidan. Alla Geth och alla organiska. Bioware hade en vision och jag respekterar dem för det. Min resa var fantastisk och jag fick ett slut jag var nöjd med. Visst hade det varit trevligt om min Shepard hade fått leva eller fått förklara för Harbinger att jag redan unifierat maskin och organiska iom min bravado med Geth och quarians. Men det spelar ingen roll i det långa loppet. Jag är nöjd ändå.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Krönika, Speltankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mass effect-trilogin Tankar om slutet. *VARNING! MEGASPOILERS!*

  1. Slutet blev betydligt bättre med Extended Cut, eftersom det där faktiskt blev vissa skillnader mellan de olika valen man kunde göra. Originalsluten var bara nästintill exakt samma lilla filmsekvens sett ur ett rött, blått eller grönt filter beroende på ens val. Katastrofalt dåligt. Huruvida man gillar själva filosofin bakom sluten är en annan fråga, men originalutförandet skrek verkligen ”VI HADE INTE TID ATT GÖRA NÅGONTING BÄTTRE SÅ DET HÄR ÄR VAD NI FÅR.”

    De fixade även en del logiska luckor. Det var bra. Störde mig rejält på en del helt random saker som bara kändes klumpiga. Varför överger Joker slagfältet och hur lyckades han plocka upp de två ur besättningen som sprang bredvid mig mot Citadel?

    Nej, originalslutet var dåligt. Jag är glad att de förlängde det lite, men är förvånad över att de överhuvudtaget släppte spelet i det skick de skeppade det i. Oförståeligt. Det är synd, för Bioware gör en del andra saker med ME3 som är riktigt bra (som de små berättelserna på Citadel som fortsätter varje gång man besöker personerna). De sakerna talas det knappt om.

    • Xareena skriver:

      Jag har förstått att orginalslutet var väldigt kort och inte besvarade de frågor man hade och det är riktigt synd. Jag hade nog också blivit rätt besviken om det varit allt. På det stora hela så är ändå resan dit fantastisk, och om man betänker hur många små variabler som påverkar spelet det finns så blir man rätt snurrig. Jag är imponerad över att de ens lyckades med det och det är bara en av anledningarna till att jag älskade serien. 🙂

  2. Jag är mer inne på att själva valet egentligen endast är ett fullbordande av Shepards indoktrinering, och att Harbringer i detta stadiet redan har tagit full kontroll över hens medvetande. Ett lyckligt slut är endast den illusion som Shepard intalar sig själv för att fortsätta leva.

  3. SilentK skriver:

    Spelade igenom hela serien två gånger innan EC kom ut. Efter en paus i SWTOR så är jag nu tillbaka i ME igen. För mig är det här favorit spelen, kommer tillbaka till dom och startar nya FemShep för att jag vill se något nytt. Hade aldrig problem med slutet, ska bli kul att se hur dom blir med EC.

Kommentera

