5 Snabba Recensioner – Androidspel

Då var det dags igen. I och med för lite tid och för dåligt spelsug så sätter jag mig ofta och spelar på mobilen. Det brukar vara perfekt underhållning när man inte vill ta tag i någonting stort eller inte har tid och tänkte därför än en gång ta tag i att skriva lite korta tankar kring några av de spelen som jag spelat. För de som inte vet så har jag spelat spelen på min HTC Desire HD.

Plague Inc.

Plague Inc

Ofta så är det de enkla idéerna som är de mest brillianta. Plague Inc. består egentligen bara av en stor världskarta och text inlagda i fina bilder och grafik. Målet är enkelt, att utrota mänskligheten. Spelet går ut på att du ska skräddarsy en sjukdom som ska spridas runt om i världen, samtidigt som du måste tänka på de geografiska skillnaderna, utvecklingsgrad av länder, transportlinjer och mycket mer. Medan du ser din sjukdom spridas så har du möjlighet att påverka symtom, dödlighet, spridningsgrad, resistens och andra saker som kan påverka huruvida mänskligheten kommer att hitta ett botemedel eller om du hinner utrota dem först.

Det tog väldigt lång tid innan jag faktiskt satte mig ned med det här spelet, men när jag väl gjorde det så hade jag verkligen svårt att slita mig. Valmöjligheterna kan till en början kännas begränsande, men får den inbitne statistikern så finns det oerhört många faktorer som spelar roll. Det är helt enkelt skitkul att försöka utrota mänskligheten, speciellt när man lyckas få fram en sjukdom som får människor att vandra omkring som zombies.

Pris i skrivande stund: Gratis

Rage of Bahamut

Rage of Bahamut

Jag älskar kortspel i alla dess former. Rage of Bahamut är av den typen som vi lätt kan hitta gratis på internet där det handlar om textbaserade spel som hela facebook är fyllt av. Här samlar du helt enkelt på dig kort, som egentligen kunde ha varit vad som helst annat än kort. Korten används sedan för att göra dagliga uppdrag, anfalla spelare, försvara dig, gå med i ett gille osv. Allt bygger helt enkelt på engagemang och till en början samlande. Efter en stunds spelande så blir det så att du lätt hamnar efter och dina kort är inte längre lika bra som hos andra på din level, vilket gör att man känner sig tvungen att lätta på plånboken för att köpa på sig kort som enligt min mening är alldeles för dyra. Spelet är väldigt roligt om man kan lägga ned stora mängder tid och pengar på det, annars är det inget mer än ett spel som du kan spela var som helst på internet.

Pris i skrivande stund: Gratis med icke obligatoriska mikrotransaktioner

Fantasy Kingdom Defence HD

Fantasy Kingdom Defence HD

Det är inte någon speciell bristvara på spel inom Tower Defence-genren. Idag finns det en hel djungel för den som är intresserad, men för det mesta så är de riktigt bra versionerna de som du måste betala för. Dungeon Village är ett TD som har oerhört charmig grafik med fiender som inte känns allt för repetitiva. De håller dock inte i längden då kampanjen är alldeles för utdragen utan någon som helst motivation och i många fall känns det som om det finns för få strategiska valmöjligheter. För de som vill ha ett lättillgängligt TD så kan detta vara det rätta valet dock.

Townsmen

Townsmen

Jag letar ständigt efter fler strategispel till Android, och detta är ett så kallat Village Builder som är en nedbantad pc-version. Det hela går ut på att bygga upp en medeltida stad och göra din befolkning nöjda, samtidigt som du bygger ut staden och fullföljer mindre uppdrag som sporrar dig att samla på dig en viss mängd material. Spelet tilltalar mig väldigt mycket och har fina och välgjorda miljöer som gör att jag får vibbar av Settlers. Det är fridfullt på något sätt att bara sitta och bygga. Men det finns tyvärr en gräns. Efter ett tag börjar det kännas enformigt och allting börjar gå i en loop. När du dessutom har börjat skaffa dig ett hum om i vilken ordning som du bäst bygger, så börjar det dessutom bli lite småtråkigt. Dock ska tilläggas att det ändå är ett av de roligaste spelen som jag spelat på min telefon. Ibland behöver det inte vara så avancerat.

Don´t Look Back

dont look back

Spelet är utvecklat av Terry Cavanagh som bland annat är känd för VVVVVV. Spelet börjar med att du står vid en grav. Du sörjer någon, men vem framgår inte. Något är säkert och det är att du vandrar iväg. På vägen är du på jakt efter något, och upplevelsen gör sin poäng efter spelets slut.

Spelet är kort, men det är det som är själva grejen. Du behöver komma till slutet för att kunna ta del av själva upplevelsen och budskapet. Detta gjorde dock att jag kastade spelet så fort jag var klar med det eftersom det inte fanns något mer att hämta av det, men det känns ändå som att detta är ett spel som är värt att prova. Det är som sagt gratis.

Pris i skrivande stund: Gratis

Annonser

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Recension och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.