Tillbakablick – Jullovet

Snowflake 2013

Så hände det att barnen faktiskt hade jullov, och inte jag. Ja, jag har suttit upp till öronen med ansvar i forma av studerande och barnomhändertagande. Att dessutom agera som tomte var väldigt påfrestande i och med skägget som ständigt åkte in i munnen. Ja, man kan säga att jag haft mycket att göra, men det har varit en helt underbar ledighet där jag tagit lov från bloggande och till viss del twitter. Nu kör vi igen, både här, på svampriket och på twitter. Men nu vill jag bara skriva lite kring vad som hänt under den här tiden.

För det första så har det gått ganska så bra med pengaflödet hem till oss. Jag fick mitt studiemedel innan julen, och i och med detta så köpte min fru en julklapp till mig som jag fick öppna i förskott. Visserligen så skulle man kunna säga att det var en julklapp som de flesta kunde njuta av här i familjen, men jag antar att Xareena ser mig som det största barnet här hemma, vilket förklarar en del. Så ja, jag fick en WiiU med Nintendoland, ZombieU och Darksiders 2. Det var en underbar julklapp som faktiskt förgyllde många mörka vintertimmar för mig och barnen. Vi har till och med haft roligt, och jag är positivt överraskad av konsolen. Visst finns det saker som man kan önska sig och problem som måste finslipas, men jag hoppas att de rättas till med tiden. Andra problem och önskemål kommer nog aldrig fixas, precis som det är med de andra konsolerna på marknaden.

Vanlig syn under juletid för mig.

Vanlig syn under juletid för mig.

Julafton spenderades hemma enbart med min familj. Med den mängd julklappar som vi ändå hade så var barnen inte besvikna. De två äldsta fick till exempel en Experia Mini var i julklapp, och nej de behöver verkligen inte en bättre telefon. Den har gått varm under hela dagarna nu. Vi har varit ganska så slappa med hur mycket som de får sitta med telefonerna under den lediga tiden, men det har det blivit ändring på nu när de snart ska börja skolan igen. Lilltjejen var även hon glad för sina julklappar och bygger bland annat på sin docksamling och har även haft roligt med sitt Wonderbook som hon fick av oss. Den minsta tror jag inte kunde bry sig mindre om vad han fick. Vad jag kan se så gillar han allt han fick och vi har aldrig varit så här ”barnfria”. Mer leksaker för hans ålder var något av det bästa som kunde hända då han nu leker mer själv eller med sina syskon än han tidigare gjort.

Wonderbookspelande

Mellandagarna har varit slappdagar som kantats av skräpmat och ett skitigt hus. Jag själv har varit förvisad till böckerna då jag hade hamnat efter i studierna efter en del tumult i hemmet. Även under nyårsafton satt jag faktiskt med böckerna under nästan.

Nyårsmys

Nyårsmys

Ja, nyårsafton är en saga för sig. Jag och barnen bestämde oss för att åka till mina föräldrar, men Xareena stannade hemma för att vila upp sig från barnskrik och tråkig gubbe. Under flera dagar hade jag därför ont i bröstet för att jag saknade henne och var orolig för att de mådde bra. Däremot så var det kul att träffa mina föräldrar och mina syskon, samt sitta i stillhet med lite Whiskey tillsammans med farsan på nyårsafton. Barnen å andra sidan var totalt galna och helt uppstimmade, men det hela utspelade sig nere i källaren där vi knappt kunde höra dem.

Väl hemma så kan jag säga att Xareena faktiskt verkar ha blivit mer utvilad, och det känns som om vi nu helt plötsligt gör mer tillsammans än vi gjorde innan. Nu spelar vi till exempel Mass Effect 3 parallellt med varandra. De flesta människor skulle inte kalla det att göra något gemensamt, men för oss handlar det om att sedan dela med sig av sin upplevelse och kunna ha diskussioner kring spelet. Vi ska sedan spela lite multiplayer någon dag också, vilket kanske kan räknas mer till att göra något gemensamt.

Så hoppas att ni får ett bra 2013. För mig verkar det som om detta året kommer att ha mycket att erbjuda, även om 2012 har haft sina bra stunder det med.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Personligt, Veckans Gamingmoments. Bokmärk permalänken.

Kommentera

