Gamex – dag 2

Vi hade tur den här dagen. Vi var snabbt uppe och tog oss en vacker hotellfrukost, men började redan packa med oss grejerna för att kunna ta oss till Victoria Tower så snart som vi bara kunde. Problemet var att incheckningen inte skulle varit förrän klockan 14, men när vi frågade vid disken så gick det bra redan på förmiddagen. Oron hade annars varit över hur vi skulle göra med våra väskor, men det löste sig som sagt. Vill även ta mig tiden att som ”Kalmar-lantis” kommentera att jag var imponerad över hur vackert Victoria Tower var från utsidan, och hur stilrent och skönt det var på insidan. Vi var mycket nöjda med vad vi fick för pengarna.

Under den här dagen så kände vi oss mer vana vid vår roll som press. Det var visserligen en underlig känsla att flasha sitt presskort. Jag hade mitt fastsatt på bröstet på tröjan, medan Xareena nervöst skulle ägna resten av dagen till att leta efter ett nyckelband så att hon slapp sticka den i tröjan. Ja, det tog hela dagen att hitta en för oss eftersom de flesta båsen hade slut på dem rätt så snabbt.

Även den här dagen så blev det spelfattigt för oss. Jag lyckades visserligen ta mig tiden att prova lite Wonderbook medan Xareena provade lite Dead Space 3. För Xareena så var den här upplevelsen outhärdlig då hon fick spela med en 360-kontroll, en kontroll som hon nästan aldrig spelar på för att hon tycker den är jobbig att hålla i. Jag själv satt och pratade Wonderbook med lågt intresse. Man märkte att de som satt i båsen hade en inlärd rutin att prata om det som de lärt sig, för när jag började prata mer djupare så visste personen inte hur hon skulle svara. Att prova spelet så snabbt som jag gjorde kändes mest ansträngt och jag hade kanske kunnat prata bättre om det om jag haft mer tid med det. Nu fick man bara se det som Sony ville att vi skulle se.

Istället så lade vi mycket tid på att just träffa människor. Styris från twitter var en härlig (stor) syn för ögat. Ja, han var en jätte. En fråga som jag ställde mig var varför så många gamers är gigantiska. Eller  är det bara jag som är liten? Dessutom så träffade vi även Maria Myhr och många fler. Maria märkte jag dock att jag inte följde på twitter, och fick skamset ta och följa efter att vi pratats vid. En oerhört trevlig människa som man såg mycket av på gamex.

Det här var dock dagen så vi shoppade loss lite. Jag inkasserade Azuras Wrath för 99kr och Gears of War 3 för det kriminellt billiga priset 29kr. Vidare så gick vi även och köpte en samlingsutgåva av Resident Evil filmerna på blu-ray, vilket är oerhört att få tag på idag har vi märkt. 199kr fick vi punga ut för den.

Ja, vi hittade även pressrummet den här dagen och fick faktiskt träffa resten av originalsvamparna. Det var en härlig stämning i pressrummet. Det var fullt av svampar från svampriket och jag tycker nästan att vi borde satt upp en svampflagga där inne för att informera om att det var svampterritorium. Alla som letade efter Svamprikets redaktion vet ju även att det var i pressrummet som de gömde sig, och nästan aldrig på mässgolvet.

Under fredagskvällen så var vi på Bioware-middag. Det här var onekligen höjdpunkten på dagen och involverade lika mycket fanservice som bra närvaro. Bioware visar med detta att man inte alls behöver lägga all energi på mässgolvet, utan att man kan nå ut på gamers till andra sätt. Utöver att träffa twitterfolk så träffade vi då även andra människor, så som de norska tjejerna som cos-playade som Shepard och Tali/Liara och mycket annat folk. Sveriges community manager för Bioware, Lion, gjorde även han ett förträffligt jobb som värd. Tillsammans så åt och drack vi och hade den bästa tiden på hela Gamex. Som extra höjdpunkt så fick vi även möta David Gaider (Game Designer och Writer för BioWare Edmonton) och Mike Ladilaw (Lead Designer för Dragon Age) över ett Skypesamtal där en lite kort frågestund följde. Men höjdpunkten var nog när den hemliga gästen ringdes upp, nämligen Mike Meers (röstskådis för den manliga Shepard i Mass Effect trilogin) som svarade med ”This is Commander Shepard”. Jag kan bara säga att han bemöttes av jubel, varpå man i bakgrunden hörde en snopen Xareena säga: ”Men, det är ju inte Jennifer Hale? Är inte han där dålig?”.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Gamex 2012. Bokmärk permalänken.

Kommentera

