Tillbakablick v.28 – Drömmar om Pokémon och Vardagstetris

När det handlar om att pussla ihop vardagen och samtidigt kunna ha tid för intressen, så är vi föräldrar experter. När man är yngre och går på gymnasiet, eller om man bara har sig själv att ta hand om, så tycker man ofta att man har för lite tid. Det är inte förrän man skaffar barn som man inser hur mycket tid som man faktiskt hade. Nu jobbar man och sliter, och ska sedan ta hand om barnen när man kommer hem. Konstigt nog så hinner man med lite egentid och hinner för det mesta göra några av de saker som man vill, och det räcker. Lite på det sättet kan man faktiskt sammanställa den senaste tiden för mig och Xareena.

Familjeveckan

Släkten är värst brukar man säga. Men den här veckan så kan just släkten varit något av det bästa som har hänt oss. Redan sedan innan så har den näst äldsta grabben fått följa med sin mormor och sina mostrar till Skara sommarland, samt lite camping. Under veckan så har vi även haft besök av släktingar som har hjälpt Xareena och mig att pussla ihop vardagen. Det var speciellt tacksamt under helgen då svärmor var här och hjälpte Xareena när jag jobbade långa dagar.

Den näst äldsta grabben har dock haft det lite tufft också. Grabben har rivit upp ett sår gång på gång som han har under foten, och såret är oerhört djupt och otäckt. Vi har till en början behandlat såret, men nu har det blivit värre igen. Såret är öppet, och det kommer mycket var. Tvätt med sårsprit och lindning har alltså inte hjälpt, så på onsdag så har vi fått tid för honom på vårdcentralen. Bäst hade ju egentligen varit om vi fått det redan idag, men det finns ju som sagt fler som vill ha hjälp.

Spelveckan

Efter att maniskt ha spelat Guitar Hero i några dagar, varvat med Pokémon, så har jag äntligen tagit mig an Final Fantasy XIII-2. Spelet är bättre på så många sätt än FF XIII. Striderna är smidigare och snabbare, dialogerna bättre utförda, karaktärsgalleriet håller högre standard, musiken känns bättre anpassad för situationerna mm. Men i grund och botten är det ett liknande spel som bara fått förbättringar. För mig spelar det inte så stor roll, för jag älskar det och vill bara spela mer. Och nej, man behöver inte spelat FF XIII innan, men det kan vara bra för att få bättre inlevelse och förståelse kring händelser.

Dessutom så har jag börjat använda mig av Dream World till Pokémon White. Det är ganska så enformiga uppgifter och minispel som man utsätter sig för, men nya Pokémons i samlingen frestar en till att fortsätta. Dessutom så är detta det enda sättet för mig att samla på mig bär till mitt Pokémon White. Bären kan även användas till minispel och för att odlas i Dream World. Det som är riktigt negativt är dessvärre att du enbart kan göra detta var 24 timme. För mig kan detta vara svårt, och ibland loggar jag in väldigt sent vilket gör att jag dagen efter kanske inte hinner det. Då får man vänta två dagar innan man får logga in och bara spela en timme. Nej, bättre hade varit om man bara fått gå in när som helst en gång per dygn i sin egen, eller närliggande tidszon.

De Pokémons du hittar i dream world kan ha nya färger, och dessutom annorlunda och ovanliga attacker. Sweet!

Jag tog mig även en sväng förbi Siba här om dagen. Jag hade hört att man kunde köpa Professor Layton and Pandoras Box för ynka 49 kr, och visst stämde det. Inte nog med det, utan de sålde ut en mängd spel. Jag inkasserade även Playstation Move Heroes för 149 kr, och dreglade även över Gears of War 3 för 99 kr och DJ Hero för 99 kr (scratchplatta inkluderad för Wii) men det fick vara. Jag har som sagt aldrig tyckt Gears varit speciellt roligt, och att ha DJ Hero till Wii kändes inte så där jättelockande.

Den här veckan så har vi Steam-rea och mer spelande. Jag jobbar dessutom bara 3 dagar den här veckan, men den tiden lär ju snabbt ätas upp av hushållssysslor. Håll utkik efter mig och Xareena på twitter och här på bloggen.

Game On!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

