E3: Tankar kring Nintendos konferens

Vi har haft fullt upp här hemma, men jag har nu funnit mig lite tid att skriva mina tankar kring nintendo och deras konferens. Det här var en konferens som på förhand kändes hur bra som helst. Motståndet som de fick från de andra två konsoltillverkarna var minst sagt svagt. Här kunde nintendo piskat mattan med motståndet. Tyvärr blev det inte riktigt så. Här följer mina personliga höjdpunkter och bottenskrap från konferensen.

Mest intressanta delarna

  • 3DS-Spelen

Att det här ligger på min topp i den här konferensen säger inte lite. 3DS fick i stort sett inget strålkastarljus alls mot sig, något som jag tror att man fick ångra dyrt. Det var en gnutta sanning i när man sa ”where is the love” om tiden som 3DS fick.

Men spelen vi såg där var spelen som jag mest suktade efter. Snabbt fick vi se nya Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of fate som till min lycka är i 2.5 dimensioner. Med det menas att spelet är i 3D med 3Dns djup, fast man spelar på sidescrollande banor som delar strålkastarna med vissa 3D-moment. Oerhört sorgligt att vi inte fick se mer, men det var tillräckligt för att få mig att vidga ögonen i beundran.

Samtidigt så fick vi även se New Super Mario Bros 2 som en av 3DS-titlarna. Jag fullkomligt älskade de två föregångarna till Wii och DS. Dessutom så blev jag totalförälskad i alla Yoshi-bebisar. Åh, vad jag har längtat. Nu vill jag bara inte att Yoshi försvinner efter slutet av varje bana. Låt han följa med som vilken power-up som helst!

  • Lego City Undercover

Vad säger man? Ett GTA för barn? Hur som helst så verkar det som att barnen inte blev utan spel på E3 i slutänden i alla fall. Med humorn intakt och med röstskådespelare så verkar det som om LEGO-serien kommer att utvecklas ytterligare, och bara mot det positiva hållet. Jag älskar verkligen LEGO-spelen och kan utan att skämmas säga att både jag och min fru anser att det är de bästa spelen till barn (och även delvis för vuxna tihi), och det verkar som om de än en gång kommer att göra ett spel som man kan spela med sina barn.

  • ZombiU

Än så länge så har jag inte hittat det perfekta Zombiespelet för mig. Jag har länge sökt efter ett Zombie-spel som har den där perfekta känslan för överlevnad, blod, svett och hjärnor. ZombiU verkar inte vara riktigt där ännu, men det fick mig verkligen att höja på ögonbrynet. Panikkänslan som det spelet verkar förmedla tillsammans med överlevnadsmomenten verkar lovande. Det man hoppas på är att de verkligen lyckas få in den där känslan av postapokalyps och utsatthet också.

Mest ointressanta delarna

  • Pikmin 3

Nu blir alla fans riktigt förbannade på mig. Visst, jag har aldrig spelat Pikmin förut, så jag kan omöjligt ha n relation till serien. Det som däremot visades upp på E3 verkade vara mer av samma som vi sett i tidigare spel. Kanske hade man tryckt in lite nyheter hit och dit, men inget speciellt. Jag som även länge funderat på att prova den här serien blev lite besviken på att det inte fanns något onlinestöd, vilket nintendo gått ut med att de skulle satsa på.

  • Nintendo Land

Det var snarare bristen på nytänkande som fick mig att hata den här titeln (och att den visades sist då nintendo egentligen borde visat något superbt istället för den här skiten). Visst verkar det som om Nintendo Land kommer att ligga till grund för hur man ska använda den nya kontrollen, men jag såg verkligen inte mycket nytänkande där, snarare ett gäng minispel som jag spelar på mobilen när jag har tråkigt. Det fanns helt enkelt ingenting som lockade (plus att den visades sist… jag har svårt att komma över det).

  • Bristen på stora titlar

Det var näst intill pinsamt att se Nintendos nya konsol visa vad den går för. Istället för nytänkande intressanta spel från tredjepartsutvecklare eller flaggskepp från nintendo så fick vi se en hög titlar som vi redan spelat igenom. Det enda som skulle locka oss var den nya kontrollens möjligheter i spelen. Visst verkade det fruktansvärt grymt i Arkham City med touchscreenen och de nya gyrofunktionerna, men det fanns inget som skulle kunna få mig att köpa spelet igen och spela om det med nya funktioner.

Vad nintendo skulle behöva är nya flaggskepp. Visst har de redan en stor bredd i sitt karaktärsgalleri, men något nytt skulle även få dem att inte verka så mainstream. Med det sagt så vill jag inte att de ska strunta i sina gamla stortitlar, bara lägga till något nytt.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i E3 2012. Bokmärk permalänken.

Kommentera

