E3: Tankar om Sonys konferens

Det finns mycket som faktiskt gjorde att jag gillade den här konferensen bäst. Kanske har det mycket med att jag använder Sonys system mest, eller helt enkelt för att de var bäst i år av de tre konsoltillverkarna. Detta är som sagt en personlig utvärdering av vad jag som person tyckte om, utifrån mina intressen.

Den här gången så tänker jag skriva lite om Sonys konferens, som sagt. Det var många förhoppningar som jag hade på den här konferensen. Vissa blev infriade, andra inte. Så här tyckte jag:

Mest intressanta delarna

  • Beyond: Two Souls

Det finns egentligen inte så mycket att säga kring det här. Ända sedan David Cage och Quantic Dream gav oss Heavy Rain så har jag väntat otåligt för att se vad hans nästa projekt kommer att innehålla. För även om Heavy Rain var ett spel som innehöll sunkig styrning och väldigt mycket QTE (Quick Time Events) så var historien det som verkligen fick en att älska spelet. Det fanns verkligen en karaktär för alla. Emotionellt och nyskapande, trots vad andra säger.

Med Beyond: Two Souls så verkar vi än en gång få lysande ansiktsanimationer och underbart historieberättande. Här kommer vi att få snudda vid det oförklarliga, och livet efter döden. Så länge som man håller sig på marken och inte svävar iväg för mycket så kan detta spel bli hur bra som helst.

  • Playstation All-Stars: Battle Royale

Jag fullkomligt älskar Super Smash Bros. Att de andra spelföretagen inte skamlöst har snott deras koncept tidigare har för mig varit en gåta. Speciellt Sony som har ett så pass starkt galleri av spelkaraktärer i sin hög av exklusiva spelserier har mycket att vinna på den här typen av spel. Visserligen så har de ändrat systemet lite från Super Smash Bros, och man samlar nu istället ihop till att göra superattacker för att slå ut motståndaren. Men det verkar dock helt underbart.

Det vi hoppas få se mer av är fler karaktärer, banor och innovativa ändringar. Annars kommer de antagligen att få det svårt att slåss mot Nintendos jätte.

  • The Last of Us

Redan i Satrapojks intervju så svarade jag att detta var ett av de spelen som jag såg mest fram emot på E3, och jag blev inte besviken. Det såg otroligt vackert ut, och verkade vara mer än bara ett post-apokalyptiskt zombie-spel som vissa trott. Det känns verkligen mer givande och mer djupt än ett sådant spel.

Likheterna med Naughty Dogs Uncharted-serie finns även de kvar. Man har fortfarande sina mästerligt gjorda kameravinklar och det klassiska cover-systemet som vi vant oss vid. Däremot så verkar spelet stå på egna ben och komma på nya idéer. Förhoppningsvis så får vi se mer av det här spelet innan det släpps.

  • Playstation Plus

De skojade verkligen inte när de pratade om hur mycket ps plus-användarna sparat in på att prenumerera på den här tjänsten. För mig och Xareena så har vi sparat in pengarna flerdubbelt. Gratis spel, tillbehör och mycket mer finns att hämta i den här tjänsten.

När man nu visar att man tänker ”ge bort” en hel drös med spel till sina prenumeranter så kan jag inte bli annat än varm ända in i själen. Medan jag sitter här och skriver så gottar sig redan Xareena med att titta på gratisspel som Oddworld: Strangers Wrath, Warhammer 40000: Space Marine, Darksiders och Outland. Det är bara spelen vi tänker roffa åt oss, fler finns.  Efter en tid så kommer dessa spelen att bytas ut mot en trave nya spel. Kan det bli mycket bättre?

Mest ointressanta delarna

  • Wonderbook

Fortfarande så satsar man på Move med spel som man tror ska locka barnen. Här om dagen satt jag på PS Home och lät barnen titta lite på den här titeln. Visst tittade de, men de vinkade snabbt bort den. När jag sa att det grundade sig i Harry Potters universum så sken de snabbt upp. Men när de senare fick reda på att det inte alls fanns någon Harry Potter med i spelet så slocknade snabbt deras intresse.

Även jag höjde snabbt på ögonbrynet när Sony lade ned på tok för mycket tid på den här titeln. För mig så handlar böcker om så mycket mer än att bara sitta och leka igenom sidorna. Ban behöver läsa och höra föräldrar läsa för att utveckla sin språkförståelse och för att stimulera sin hjärna. Sedan så handlar det även om att jag personligen (och även Xareena) tycker att böcker har sin egen charm. Böcker har inget bäst före datum.

  • Avsaknad av diverse titlar

Jag vet att man inte kan trycka in hur mycket spel som helst under en presentation, men det finns vissa saker jag bara längtar innerligt efter. The Last Guardian är ett av de spelen, som även verkar lida lite av att ”vi-kanske-inte-kommer-släppa-det-här-alls-sjukan”. Lite orolig blir man i alla fall.

Dessutom så längtar jag efter att få se vad både Microsoft och Sony har koka ihop inför nästa konsolgeneration, men det kommer vi antagligen få se på nästa E3. Eller vad tror ni?

Nästa gång tar vi oss an Nintendo.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i E3 2012 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

