E3: Tankar kring Microsofts konferens

Känslorna har varit blandade sedan E3 började. På något sätt så har jag fått känslan av att man kanske inte lagt så mycket krut i år på nya spel och releaser. Nej, det har varit en ganska så avvaktande tid, vilket jag hoppas tyder på att vi inom en inte alls för snar framtid kommer att få se Sonys och Microsofts nya maskiner.

Men tills vidare så får vi ta vad vi har. Jag tänkte till exempel skriva lite kort om mina positiva, samt negativa tankar kring Microsofts, Sonys och Nintendos konferenser. Det kommer inte att bli en jätteanalys, utan mina texter kommer spegla ett fåtal saker som jag gillade och ogillade med konferenserna. Först ut är alltså Microsoft.

 Mest intressanta delarna

  • Halo 4

Jag är en av de personer som ligger på ”fel” sida av fanskaran. Jag älskade de två första Halo-spelen, men har sedan dess inte varit lika positiv till serien. Jag har försökt ta mig an alla uppföljarna efter tvåan, men slås varje gång av hur mediokra spelen verkligen är. Reach var väl hyfsat bra, men jag tröttnade även där.

När Halo 4 nu visades upp i början av Microsofts konferens så gjorde mitt hjärta volter. Äntligen lite nytänkande i serien. De använder sig visserligen av redan beprövade moment, och det visades egentligen inget helt nytt. Men för Halo-serien så undrar jag om man kanske inte borde ha bytt utvecklare för länge sedan. Spelet ser mer vuxet ut, vapnen låter bättre, miljöerna ser mer genomarbetade ut, och stridssystemet ser mer innovativt ut. Jag har stora förhoppningar.

  • South Park: The Stick of Truth

South Park är verkligen inga nybörjare i spelbranschen längre. De har etablerat sig i spelmediet med racingspel och fört med sig sin annorlunda kiss och bajs-humor in i spelvärlden. De är accepterade.

I och med The Stick of Truth så slår de sig in på rpg-scenen och gör ett spel som förvisso inte verkar komma med några egna idéer, men som garanterat kommer att göra någonting roligt av det. Jag som tidigare följde serien mer slaviskt ser det som ytterst välkomnande med ett nytt South Park-spel.

  • Tomb Raider

Vi har väntat på det här. Ända sedan vi såg Lara i den första trailern så har vi väntat oss en smutsigare Tomb Raider-saga som ska kickstarta serien på nytt, och vi blev inte helt besvikna. I trailern visas ett snabbt och fartfyllt äventyr där man likt Uncharted försöker få en mer filmisk känsla över det hela. Allt ser otroligt snyggt ut (förutom lite små grafikbuggar här och där) och detta är definitivt ett spel man vill hålla ögonen på. Som det ser ut nu så har man lyckats med det som man ville åstadkomma.

Mest ointressanta delarna

  • Kinect

Efter förra årets minst sagt traumatiska E3-konferenser från både Microsoft och Sony så kändes det betryggande att de nog borde ha lärt sig sin läxa med sina rörelsekänsliga valalternativ, men icke. Även denna gången tryckte man på med bland annat röststyrning i sina spel och försökte locka sina spelare med den funktionen, en funktion som känns ganska så meningslös. Jag kan inte heller för allt i världen förstå varför man inte kan ha den här funktionen med ett vanligt head-set. Att köpa en kinect för röststyrningen känns så där lika motiverande som att sticka mitt huvud i kattlådan.

Visst finns det guldklimpar för de som faktiskt vill ha ett dansspel eller träningsspel, för till det passar kinect perfekt. Problemet var att de än en gång lade alldeles för stor vikt på ett tillbehör som våra barn här hemma bara har använt 2 gånger var. Låt mig säga att den samlar damm. Snart kommer en helt ny ras av dammråttor att stiga från vår kinect och ta över jorden och förslava dammallergiker. Beware!

  • Tomb Raider

Ja, jag vet att jag satte Tomb Raider på den övre kategorin också. Det var dock en sak som gnälliga lilla jag faktiskt inte gillade med vad jag såg, nämligen att detta inte längre känns som Tomb Raider. Faktum är att det lika gärna kunde handlat om ett helt nytt ip. Spelet känns mycket mer actionbetonat, och det är inte mycket man fick se om dolda hemligheter och mysterier som man älskat i de gamla spelen.

Andra brister gör sig också synliga. Rösten till Lara försöker visserligen låta brittisk, men bryter på amerikanska. Dessutom så kan jag inte förstå hur hon kan springa så bra med alla skador som hon får hela tiden. Lara flyger in i grenar, ramlar på hårt material, skriker av smärta, och sedan så springer hon normalt igen. Det känns som att man vill göra spelet så man lider med Lara hela tiden, men att man inte vill offra något i gameplayet. Nej, jag vet inte. Spelet ser onekligen sjukt bra ut, men anal som jag är kanske det finns för mycket som jag irriterar mig på.

Nästa gång tar vi oss an Sony.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i E3 2012 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

