Spelminnet: TMNT – Turtles In Time (SNES)

Vad kan man säga? Turtles var bättre förr! I alla fall om du frågar mig. Inte om du frågar mina barn. Det hindrar dock inte det faktum att turtles in time faktiskt håller som spel än idag. Till och med barnen här hemma gillade det, och då menar jag inte den nerbantade nyversionen. Nej, jag menar jättepixelversionen.

Mitt möte med Turtles som spel skedde som sagt redan vid NES. Det som gjorde Turtles in time så bra var alla smådetaljerna. För det första så var musiken helt gudomlig. När jag idag ska tänka tillbaka på Turtles in time så är det alltid musiken som jag börjar nynna på. Helst musiken från kloakerna ger mig gåshud. Ja, man fullkomligt sitter och gungar i takt medan man spelar.

Det andra var den totalt urläckra effekten att kasta fotsoldater in i skärmen mot sig. Visst fanns det andra attacker som var mycket mer effektiva när man slogs, men inte riktigt lika coola. Dessutom så får man mest poäng av att kasta dem, vilket gör att man snabbare tar sig mot ett till extraliv. Men mest var det för att det var coolt, och nej jag har fortfarande inte tröttnat på det.

Det här är även ett spelminne som jag även delar med min bror och kompisar. Att spela ihop var riktigt kul, men vi spenderade även tid i vanliga multiplayermatcher som utspelar sig likt ett fightingspel. Fightingsystemet var visserligen uselt genomarbetat, men gud vad vi skrattade när vi kastade runt varandra. Det här är ett spel som gett mig många glada timmar, och kommer fortsätta att göra det.

Det är dessutom ett av mina första möten med de amerikanska spelen. Spelet vi lånade var nämligen en amerikansk kopia och krävde därför ett extra tillbehör för att kunna spelas på en europeisk SNES. Efter att jag dessutom fått mina Diablo 2 skivor totaldemolerade så har jag även idag en amerikansk version här hemma som jag tog i kompensation för mitt spel samt expansionen. Ett ganska så bra byte för mig egentligen. Turtles in time är verkligen ett spel som har överlevt ända tills idag.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

