Tillbakablick v.21: Djävulen och familjefarsan

På något sätt så har det varit skönt att vara fri från jobb den här veckan. Det har varit både det ena och det andra, så det har funnits att göra. Barnen har varit på flera roliga grejer, och vi har även passat på att göra saker tillsammans. Dessutom så har jag äntligen fått Diablo 3. Bra? Läs vidare!

Familjeveckan

Det har varit Eurovision-vecka, fast utan semifinaler i vårt hem. De gick helt enkelt för sent på tv, och jag har egentligen inget behov av att se de tävlingarna. Däremot så är finalen något av en högtid i Sverige. Att titta på Eurovision är något som man helt enkelt ska göra om man vill vara med i gänget och prata med sina kompisar. I alla fall om man är våra barn. Den äldsta grabben satt visserligen och muttrade för sig själv att Loreen var skit. Elak far som jag är så påpekad jag för honom efter tävlingen att: ”se, resten av europa gillar också Loreen”. 😛 Jag fick lite mutter tillbaka som svar. I vår familj tycker vi att det visserligen ska vara okej att gilla vilken musik man vill och att man inte ska tycka som alla andra bara för att just alla andra gör det, men vi kan ändå reta varandra ibland.

Sedan har vi frågan alla ställer sig: Vann rätt låt? Svaret är, ja. Tekniskt sätt så är det ”ja” varje gång eftersom majoriteten sagt sitt. Men den här gången så kan till och med jag hålla med.

I fredags så var det även övernattning för de äldsta grabbarna på skolan. Först var hela familjerna där och åt ute i solskenet och barnen lekte. Sedan var det eleverna mot familjemedlemmar och lärare i brännboll. Och ja, barnen vann.

Den äldsta var dock lite orolig över att sova över och ville inte ens vara med alls från början förrän vi försäkrat honom om att han kunde komma hem när han ville, vilken tid på dygnet som helst. Han kom visserligen hem innan de skulle sova, men inte utan att ha haft skoj och proppat sig full med godsaker. Högsta betyg till barnens lärare som anordnade detta. Det var grymt uppskattat av både barn och vuxna, även om jag inte gillar att umgås med andra familjer. Det löste sig bra genom att Xareena och jag kunde umgås själva.

Under själva lördagen så hade jag och grabbarna en liten fighingkväll med Street Fighter IV. Det tar verkligen en stund att komma in i spelet, men när man väl börjar lära sig så blir det riktigt kul. Jag kommer nog aldrig bli riktigt bra på det, men kul har jag. Grabbarna vann faktiskt några gånger mot mig (med hjälp av lite handikapp då, fast om jag tänker efter så hade de nog piskat mig utan då också :P), vilket gjorde att de kände sig som proffs. Förbaskat kul att spela med familjen, och jag blir glad när man hittar spel som vi kan ha roligt med flera stycken. Nästa gång så har jag lovat barnen att det blir Marvel vs Capcom 3 eftersom de så gärna vill spela med karaktärer de känner igen (superhjältar!? pfft!). Det ska bli kul.

Äldsta grabben körde med Bianca, medan den andra körde med Dhalsim

Lilltjejen har istället haft sitt roliga när hon var på kalas. Det roliga var att kalaset hölls i skolans gymnastiksal, och barnen hade verkligen jättekul med alla redskap. Under kalaset så serverade man även McDonalds-mat, vilket man åt ute i gräset. Jag älskar verkligen när föräldrar använder sin uppfinningsrikedom. Kul!

Spelveckan

Äntligen så fick jag Diablo 3, och jag blev glatt överraskad över hur mycket jag faktiskt vill spela det. När det gäller den här typen av spel så brukar jag spela med pauser då och då, men inte med Diablo 3. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är, för spelet är verkligen inte nytänkande. Blizzard lyckas helt enkelt att tända till reptilhjärnan och belöningscentralen i hjärnan som få spel lyckas med. Bra gjort Blizzard… eller?

Jag har dock inte spelat jättemycket under veckan. Ibland så har det varit dålig uppkoppling till servrarna, och spelet fick jag ju dessutom inte förrän mitt i veckan. Det har blivit lite småspel på mobilen för mig som Cut the Rope. Dessutom så har jag spelat igenom 2 världar på Yoshi´s Island, vilket var ett underbart återseende.

Under den här veckan så har jag småspelat lite Diablo 3 redan. Däremot så kommer jag jobba i helgen, men annars så ser veckan lugn ut. Kanske hittar man på något med barnen, vem vet.

Game On!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

