Mina åsikter om socialbidrag

Ni som följer mig på Twitter har kanske märkt mina sporadiska aggressiva och politiska tweets. Idag behöver jag spy ur mig lite mer. Twitter är ett bra medium för korta och snabba åsikter, men jag behöver skriva av mig innan jag exploderar av frustrationen jag känner.

Jag är som ni kanske vet röd i hjärta och sinne och ligger någonstans mellan vänsterpartiet och socialdemokraterna politiskt. Jag har aldrig varit rik, men har för det mesta varit nöjd med vad jag haft. Förutom under den period då jag var tvungen att gå på socialbidrag.

Jag blir arg när jag hör uttalanden om att socialbidragstagare antingen lever loppan eller är parasiter som suger ut ens skattepengar. Har ni som uttalar er så gått på socialbidrag? Inte? Då borde ni helt enkelt hålla käften!

Existensminimum är inte mycket pengar, och all inkomst man får extra dras av från normbeloppet. Dessutom måste man ansöka om alla andra bidrag man kan vara berättigad till. Har du föräldrapenning är du tvungen att ta ut alla dagar trots att du kanske hade velat ha kvar dagar till semester och dylikt, men det spelar ingen roll.

Det är förnedrade att gå till socialen, man blir ifrågasatt över varje krona och många (dock ej alla) handläggare ser ner på en. Sen ska ni veta att inte alla räkningar el. utgifter betalas. Så har ni skulder sen tidigare, eller om ni råkat binda er till en prenumeration el. abonnemang innan ni visste att ni skulle råka i ekonomiska svårigheter så är det inte alltid självklart att de blir betalade. Internet och mobiltelefoni är ex.vis inte inräknat. Så de räkningarna får man klara av själv. På det lilla man får.

Jag är trött på synsättet att alla som går på socialbidrag är lata jävlar, som lever på ”era” skattepengar. Innan ni uttalar er bör ni ha varit i den sitsen, men till och med då kan ni bara utgå från er själva. Jag tror att ni som säger att de som går på socialbidrag är lata helt enkelt själva är lata jävlar som är avundsjuka. Tro mig, det är inget att vara avundsjuk på. Det är inte semester. Det är oro, ångest och skam.

Behandla andra såsom ni vill bli behandlade betyder faktiskt inte att behandla andra illa för att så ser samhället ut, utan försök och sätt er in i deras sits, och behandla människor utefter hur ni då skulle vilja bli behandlade. Eller vill ni helt ärligt bli hånade, skambelagda och nedtryckta?

Kommer troligtvis att blogga mer om mina politiska åsikter i framtiden, men just nu är jag för trött.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Politik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mina åsikter om socialbidrag

  1. Lania skriver:

    Väl skrivet Elin!
    Jag kan inte tänka mig hur det är att leva på existensminimum, det närmaste jag kommit är väl när jag pluggade och hade studielån och bidrag som uppgick till 6900 varje månad. Men även det kanske är mer än vad man får från Soc.

    Jag gillar dina texter. Du har hjärtat på rätta stället. 🙂

Kommentera

