Spelminnet: Super Castlevania IV

image

Det här spelet är en äkta klassiker. Men de är inte därför som jag skriver om det här spelminnet. Nej, det här är nämligen det första spelet som jag själv fick köpa. Hur jag kunde hitta en sådan pärla till spel utan någon egentlig kunskap är bara helt otroligt. Precis som med alla andra barn så gick jag enbart på hur fodralet såg ut.

Det var även mitt första möte med Castlevania-serien. Jag blev genast frälst av musiken och den estetiska stilen, och jag kunde ofta bara spara koder till vissa banor bara för att få uppleva de bästa banorna och den bästa musiken, och det var många banor det. En personlig favorit är ”Clocktower” som både har en rolig bana samt en helt underbart hetsig musik. Bossen i form av en mumie var dock inget att hänga i granen, och den var dessutom alldeles för lätt för att vara i slutet av spelet.

En annan sak som är unik för serien är just döden. Här har vi en boss som i många spel skulle kunna fungera som sista boss, och med de attackerna som han har i Super Castlevania så skulle man kunna tro att han var det även där. Men precis som med de flesta spelen på den här tiden så gällde det bara att man lärde sig hans attack-mönster så var saken biff. Castlevania är ju som sagt inte ensamma om att ha döden som hantlangare, utan vi får till exempel se hen som första riktiga bossen i Dantes Inferno, även om Castlevania var före. 😉

Idag älskar jag i stort sett allt som har med Castlevania att göra, och hade jag inte skaffat det hör spelet så hade jag antagligen gått misste om en av de bästa spel-serierna som har gjorts ett bra tag.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

