Livets Milstolpar

Egentligen så hade jag tänkt att jag skulle skriva det här inlägget på min 24 födelsedag, men det blev liksom inte av.
Detta är nämligen mitt hundrade inlägg som jag skriver på den här bloggen (egentligen så har vi redan nått 100 tillsammans, men det missade jag) och en milstolpe inte allt för olik den att fylla år. I alla fall inte för mig. För mig handlar milstolpar om att kunna se tillbaka på den tid som har varit, att lära sig av misstag och att glädjas åt de upplevelser som jag haft. På så sätt så är mitt hundrade inlägg likt min 24 födelsedag.

En gång i tiden så blev jag varnad att inte leva i det förflutna, vilket delvis är sant. Jag förstod inte riktigt vad man menade med det utan trodde att det förflutna var något farligt att tänka på, att man kunde förlora sig i den gamla goda tiden och att man inte kan se det positiva i nuet och i framtiden, vilket delvis är sant det också. Det kan jämföras lite med Harry Potter när han hittar spegeln som visar det han mest av allt önskar i hela världen. Vi människor kan lätt förlora oss i önskningar och längtan, men om vi använder oss av längtan och det förflutna tillsammans så kan det bli en stark motivation i livet.

Historia som ämne är något som jag har varit fascinerad av i större delen av mitt liv. Det var med hjälp av det här ämnet i skolan som jag lärde mig hur historia ofta användes både positivt och negativt för att berättiga sina handlingar i världen. I rätt händer så för den oss framåt i utvecklingen. Det är först när man förlorar historian och närheten till denna som de gamla misstagen kommer att upprepas. Därför tåls det ofta att man återupprepar och tittar tillbaka på gamla misstag och lär vidare till nästa generation, inte bara världens historia, utan även sina egna erfarenheter. Då menar jag negativa som positiva erfarenheter, för det är de positiva erfarenheterna som fungerar som en morot i vardagen, vetskapen om att det finns något bortom horisonten efter att man gjort allt sitt arbete, medan de negativa lär oss.

När det gäller bloggen i sig så kan jag se tillbaka på vad min närvaro på internet har gett tillbaka till mig. Det har varit heta debatter om det ena och det andra, men det har även varit vänskap och en stark form av gemenskap. Bloggosfären har givit mig en plats där jag känner att jag kan uttrycka mig själv när jag känner för det. Det är ett forum där man ofta kan uttrycka sig kritiskt inför andra, men ofta med respekt för vad den andra personen tror på. Den negativa aspekten skulle väl i sådana fall vara trollen, men de försvinner snabbt i mängden av intressanta och intelligenta människor. Nej, det är med lycka som jag kan se tillbaka på mina val som människa där min fru och mina barn är den stora ljuspunkten i mitt liv. På twitter och bloggosfären så är det ni, ni som läser den här bloggen och ni som jag anser är mina vänner på twitter. Det är den här erfarenheten som jag tar med mig och som får mig att vilja vara kvar i minst 100 inlägg till och minst 24 år till (förhoppningsvis så blir jag äldre än så ;P). Nu tar jag med mig alla mina erfarenheter och fortsätter gå framåt. Tack alla som finns i mitt liv!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Livets Milstolpar

  1. Lania skriver:

    Grattis till hundra inlägg!
    Tack för att jag får vara med och läsa om din och Elins vardag. 🙂 Hipp hipp hurra!
    Och grattis i efterskott på din födelsedag.

Kommentera

