Spelminnet: Super Mario World (SNES)

Det är egentligen föga förvånande att detta spelet skulle vara ett av mina spelminnen, speciellt med tanke på hur populärt spelet är och var. Serien må inte ha varit lika revolutionerande som trean till nes med alla nya powerups och nytänkande bandesign. Visserligen fortsatte den här delen i samma anda och finputsade allt som trean hade gjord, men den var inte först. Det den däremot var först med var Yoshi. Idag ser man honom överallt, och han har även fått egna spel. Men det var något speciellt med honom i Super Mario World. Redan när man först fick honom så var det något man höll fast vid. Att se sin Yoshi försvinna ned i ett hål eller utom synhåll skapade en känsla av smärre förtvivlan. På något sätt skapade man ett band med den lilla reptilen. Det är inte så konstigt att en av de sakerna man minns bäst från spelet är när man var tvungen att offra Yoshi för att komma åt en hemlig väg.

Detta var även ett av de första spelen som jag och min bror började diskutera hemliga områden och andra hemligheter i spel. Vi ställde oss alltid frågan huruvida det kunde finnas ett hemligt område i ett hål i taket eller i ett misstänksamt hål. De ”stora grabbarna” brukade ofta berätta för oss om den hemliga stjärnvärlden, mystiska områden och möjliga fusk. Världen var stor och varierande, och idag kan jag säga att det är ett av de spelen som jag spelat igenom flest gånger, och jag hade lika kul varje gång.

Sedan så var ju detta ett av de första spelen som jag ägde, och fortfarande äger. Nu har spelet inte kommit fram på länge, men en dag så ska jag spela igenom det igen.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spelminnet: Super Mario World (SNES)

  1. Ackreman skriver:

    Detta är faktiskt min nr 1 från SNES-tiden, av just de anledningarna du tar upp. De hemliga vägarna, hur spökbanorna kunde tas an på olika sätt, de intensiva bosstriderna, vattenbanorna, hur enorm världen känns, om man fixade tajmingen rätt kunde man flyga igenom en hel bana med sin gula cape, Yoshi!

    Fantastiskt spel!

Kommentera

