Rise of the N3rd5

Fanns det något fulare än att vara nörd på något sätt förr i tiden? Har det blivit bättre idag? Ja! Det är i alla fall vad jag tror. Inte för att jag skulle skriva i mitt CV att jag spelar tv-spel på fritiden, nej då. Det finns fortfarande för många fördomar kring spel som kan äventyra en framtida anställning och allt för många som tittar snett på en. Jag brukar normalt sett inte ta det försiktigt med att visa mitt intresse för allmänheten, men i och med att jag söker jobb så gör jag det. Visserligen så skulle en arbetsgivare kunna hitta mig på bloggen ifall de sökte på mitt namn. Visst, låt dem se vem jag är och jag hoppas då att de inser de kvalitativa aspekterna med mitt bloggande mer än att de hakar upp sig på mitt spelande, som då är begränsat till när jag får tid.

Däremot så ser vi allt oftare hur ord som nörd används som metabegrepp. Ordet nörd är oerhört brett och inbegriper alltså inte enbart tv-spelare som jag. Nej, ordet nörd är egentligen ett ord som används för att  förklara hur en person har ett fixerat intresse och som isolerar sig från det sociala umgänget. Sanningen är istället att nördar  för det mesta dras till människor med gemensamt intresse och skapar då ett community, ett socialt forum för att byta erfarenheter och tankar kring det gemensamma intresset. Ta bara spelbloggosfären eller twitter som exempel där jag ofta byter tankar och erfarenheter med likasinnade. Väldigt ofta är det även andra föräldrar som spelar.

Under den senaste tiden så har jag sett en utveckling som kan betraktas ur olika synvinklar. Allt fler människor titulerar sig nördar och under den senaste tiden så har det även varit mode att vara nörd. Människor sätter på sig glasögon utan att de behöver dem, enbart för att de ska se lite extra nördiga ut. Samtidigt så sätter de på sig kläder för att stå ut och synas som en nörd, kläder som inte alls var accepterat inom de sociala normerna innan. Nu bär ”vanliga” människor dem. Det är modernt att vara nörd. Frågan är dock bara ifall den gamla nördkulturen behöver känna sig hotad?

För vissa människor så har nördkulturen varit ett ställe där de känt att de kunnat vara sig själva, ett ställe där de kan vara ”annorlunda” tillsammans med andra. Hur känner sig dessa människor när helt plötsligt ”normala” människor försöker bli en del av vad de byggt upp för att rättfärdiga att de varit annorlunda?

Visst, många känner sig hotade. De vill absolut inte att utomstående skall använda ord som nörd. För dem är det här ordet heligt, det är något som beskriver dem. En känsla av att vara en del av en missförstådd del av samhället. För dessa människor så känns den här moderniseringen som en våldtäkt på vad de står för. Helt plötsligt så kommer det utomstående människor som inte har någon egentlig aning om de djupa traditioner och internskämt som de här nördarna har byggt upp. Vad har de nu kvar som är deras eget?

Sedan har vi den gruppen som jag tillhör, gruppen som bara blir glada över att allt fler människor titulerar sig som nördar. Vi är inte en del av den här utstötta delen på samma sätt. Visst har vi blivit missförstådda och utstötta. Men vi har alltid velat bli accepterade för de vi är och bli tagna på allvar. Vi välkomnar fler människor som vill spela med oss, för fler är ju kul. Vi har längtat efter att vi kan vara öppna med vilka vi är och att vårt intresse skall tas på lika sort allvar som för någon som t.ex konstruerar konst. Jag må kanske vara en av dem som inte förstår den här kulturen som beskrivs i föregående stycke, men för mig är det här en positiv utveckling. Jag ser det här som en resa som snart är över. Jag ser det här som ett framsteg mot en tid då vem som helst kan kalla sig för nörd utan att bli retad. Jag längtar efter att kunna se tillbaka på de som hånade min hobby och säga: ”Vad var det jag sa? Sa jag inte att det här var framtiden? Sa jag inte att vi alla en dag skulle bli nördar?”

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Rise of the N3rd5

  1. Lania skriver:

    Jag nämner mitt TV-spelsintresse i mitt CV och har även med att jag driver RPGaiden under ”övrigt”. 🙂 Det kanske är ointressant för de flesta arbetsgivare, men det är inget som jag skäms över. Jag flashar gärna med mitt nörderi. ^^ Och de som inte vet nåt om TV-spel kan jag passa på att utbilda lite. 😉

    • Robert skriver:

      Jag skäms nog inte heller. Jag har däremot fått uppfattningen att det inte är önskvärt hos en arbetsgivare att en arbetssökande spelar tv-spel, oavsett hur begränsat det är. Problematiken ligger kanske även i att de slänger bort ens ansökan bara för att de är så trångsynta. Jag tror inte arbetsmarknaden är redo för den typen av hobby ännu. Men du kanske har rätt. Jag kanske borde vara mer öppen. Jag menar, ifall de söker upp mig på google så hittar de ju mig säkert här. 😉 tihi

  2. Elin (Xareena) skriver:

    Min åsikt vet du ju, men måste ändå kommentera. Jag tycker inte om att folk låtsas vara nördar bara för att det är ”coolt”. Tycker det är patetiskt med människor som köper glasögon med fönsterglas i bara för att gå looken att stämma. Jag var mobbad när jag var yngre för att jag var annorlunda, för att jag hellre hängde på bibblan än var ute och festade och för mig är det som en käftsmäll när de som mobbade mig nu går runt och tar över även min zon. Där jag alltid känt mig trygg. Nu menar jag såklart inte att jag inte vill att människor ska tycka om att nörda sig och att inte heller tycker jag att det är synd att fler upptäcker spel, filmer och böcker. Men posarna, de som låtsas. De hör inte hemma i min värld.

    • Lania skriver:

      Jag minns i gymnasiet, då en tjej skaffade glasögon utan att behöva det. För mig var det ett slag i ansiktet. Hon ansågs fortfarande som snygg och poppis, kanske för att glasögonen var självvalda. Jag har haft mina sedan jag var 4 år och blivit retad mycket för dem, samt alltid blivit sedd på ett visst sätt. Bokmal, töntig, tråkig, plugghäst osv. Jag förstod inte vad som plötsligt hade gjort glasögon till en modegrej, en accessoar. För mig är de en livsnödvändighet för att jag ska kunna se utan att få huvudvärk.
      För övrigt tycker jag att glasögon borde subventioneras till dem som har faktiska synfel och de som vill köpa bara för att stajla sig själva kan ju köpa sina märkesbågar och fönsterglas utan rabatter.

      • Robert skriver:

        Ni har så klart rätt flickor. Varför ska man ha glasögon när man inte behöver det? Känns löjligt. Däremot så har det blivit mer socialt accepterat att bära glasögon, och människor mobbas kanske inte i lika stor utsträckning för det idag som de gjordes förr. Eller är jag bara alldeles för optimistisk då?

  3. Lania skriver:

    @Robert: Tja, jag är ju inte mobbad idag (vad jag vet). Men hur det ser ut i skolorna… jag kan tänka mig att det inte har förändrats. Nu finns fler saker att mobbas kring också. Att man inte har rätt kläder lever säkert kvar, men nu kan man även ha fel mobil och andra teknikprylar. T ex. Jag har den bistra misstanken att mobbing aldrig riktigt kommer försvinna. Tyvärr. Det kommer alltid finnas dem som vill yttra en negativ åsikt. Då är det viktigt, både för barn och vuxna, att ha en trygghet i hemmet där man får vara sig själv, utan att bli tillrättavisad eller ifrågasatt.

    • Robert skriver:

      Intelligent svar. Vad jag ser i barnens skola så verkar dina farhågor stämma. Tror lite att mobbnings fel är föräldrarna. Var annars skulle barnen lära sig att man måste va som alla andra?

      • Lania skriver:

        Precis, och var lär sig barnen att det är oki att peka ut eller skratta ut någon som väljer att göra något annorlunda? Man behöver inte falla i led hela tiden, man kan acceptera, respektera och gå sin egen väg utan att trampa på andra.

Kommentera

