Tillbakablick v.8: Sportlov

Vad är det egentligen med namnet sportlov? Ska vi alla ge oss ut för att hitta på saker som har med idrott och hälsa? Är det egentligen en period för lärare att komma i kapp med sitt arbete? Eller är det kanske ännu ett tillfälle för oss med mindre inkomst att känna oss värdelösa. För ibland alla erbjudanden om sportaktiviteter så finns det en prislapp. För en timmes provtid så kan det ibland kosta upp emot 200kr, för att bara testa på något. Nej, vi hittade på annat. Vi har haft trevligt ihop och även gått på bio. Det är något som vi vet att vi tycker om, och som alla är med på.

Familjeveckan

För mig min del så har veckan varit bra. Ifall man inte räknar med min vanliga stress som kommer naturligt så har jag varit med om nya saker samt spenderat tid med familjen.

I veckan så har jag till exempel varit på Arbetsförmedlingen för basinformation. Utöver mig så var det enbart människor som varit på ett antal likadana möten innan, vilket i sig känns ganska så sorgligt när man tittar på hur lite som egentligen görs för ungdomar som är arbetslösa. På mötet pratade de om ansvarstagande från vår sida, och att arbetsförmedlingen praktiskt taget skulle finnas till enbart för stöd. Det slutade med att jag skrattade och påpekade att ansvar var något som man måste ta med allt i livet, och inte enbart jobb. Sedan började jag istället fråga om viktiga saker, som hur vi skulle gå till väga när vi sökte jobb och eventuella strategier som kunde hjälpa oss.

Vi har även haft en sån där mysig vecka då man haft mycket tid till att prata med barnen och även göra saker med dem. Lilltjejen var på kalas och grabbarna och jag passade då på att spela lite ihop. Först så körde jag lite Halo 3 ihop med den äldsta grabben, och det känns skönt att han ännu inte kan slå mig på fingrarna när vi spelar mot varandra. Det var även bra att jag fick ta ned honom på jorden då han alltid pratar om sin överlägsenhet i spel och hur han spöar skiten ur lillebror. Till skillnad från honom så hånade jag inte honom när han förlorade och hoppades då på att föregå med gott exempel för hur man ska bete sig mot sina motståndare. Vi pratade lite om det, och jag tror han förstod.

Sedan passade hela grabbgänget i familjen på att spela lite Super Smash Bros Brawl, vilket är ett helt underbart roande spel när man vill spela med sina barn. Allt är så kaotiskt och ingen känns så där överdrivet mycket bättre än de andra. Vi skrattade och skrek och hade riktigt kul.

Under fredagen så såg vi även på Mästerkatten i Stövlar på bio (ej i 3D). Jag själv hade stora förhoppningar på den filmen pga hur mycket jag gillade huvudkaraktären i Shrek-filmerna. Dock så blev jag lite besviken på filmen som egentligen enbart hade sina höjdpunkter när Mästerkattens kattbeteende lyste igenom. Att vi även såg den på svenska gjorde att en stor del av känslan försvann, för även om röstskådespeleriet till Mästerkatten var bra så saknade man Antonio Banderas i huvudrollen. Osäkert alltså ifall vi kommer köpa den för min skull, men kanske för barnens. De gillade den nämligen skarpt. Kanske börjar jag bli för gammal. 😛

Spelveckan

Utöver spelande med barnen så har jag även tagit mig an Darksiders. Biblioteket här i Kalmar har ofta haft det i hyllan, och spelet har så där retsamt tittat tillbaka på mig som ett spel som jag alltid velat prova. Så, jag slog till och har nu spelat i si så där 6 timmar (om man inte räknar dötiden som jag jagat Ciaran eller vart tvungen att göra  annat). Det jag kan säga är att jag förstår människor som blivit positivt överraskade av spelet. För även om praktiskt taget allt är stulet från storspel så gör de något bra med det. Det som däremot förstör för mig nu är den där inre rösten som hela tiden säger till mig att spela något annat spel, trots att jag egentligen hade jättekul förra gången jag spelade.

Emellanåt så har jag även tittat in lite på Android Market och hittade då ett The Sims-spel gratis. Måste säga att det är helt otroligt att en jätteutgivare som EA faktiskt ger ut ett gratisspel, som dessutom finns till iOS enligt EmmyZ. Spelet verkar heller inte vara dåligt vad jag sett hittills av det. Det är till och med bra om man jämför med betalspel till formaten, vilket egentligen inte säger så mycket kanske. 😉

Nästa vecka så har jag ännu ett möte att se fram emot på Arbetsförmedlingen. Dessutom så är mina föräldrar tillbaka från sin utlandssemester, så man kanske kan hoppas på ett besök från dem också. Med en positiv syn på nästa vecka så hoppas jag att den ska bli lika bra som den här veckan.

Game On!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

