Spelminnet: Game and Watch

Jag hade ingen aning om vad det egentligen var för pärla som vi hade i hemmet. Allt jag visste var att jag och mina bröder spelade det frekvent för att försöka slå varandras high-score. Eller så var det bara jag som försökte slå mina egna rekord? Vem vet.

I en tid då vi inte hade tillgång till varken konsol eller pc så fick vi ta vad vi hade. I det här fallet så var det så att min far och hans syskon hade ett par gamla Game and Watch-spel hemma hos min farmor och farfar, vilket de tog med sig till oss. Ett av de spelen som de hade med sig var klassikern med Donkey Kong och Jumpman. Hur många gånger jag än satt och spelade igenom samma moment så tröttnade jag aldrig. Gång på gång hoppade jag över tunnor för att komma fram för att rädda den tillfångatagna flickan, och i stort sett efter varje spelsession så fick jag high-score. Kanske var det just det som fick mig till att fortsätta.

Det andra spelet som de hade med sig var ett Game and Watch-spel där man skulle rädda människor som hoppade ur ett brinnande hus. Sedan gällde det att studsa in dem i en ambulans utan att de slog i marken. Jag och min bror kunde ibland (brutala som vi var) låta människorna slå i backen och skratta förnöjt för oss själva.

Idag försöker jag fortfarande att hitta var de gamla spelen tog vägen. Säkerligen så ligger de i en låda i mina föräldrars källare. Frågan är dock ifall de skulle godkänna att jag tog med mig dem hem då de egentligen aldrig var mina. Precis som med allting annat från min barndom så skulle jag vilja ha det i min ägo. Som exempel så köpte jag för inte så länge sedan på mig en NES med Super Mario Bros 3 för en billig penning. Dock skulle jag vilja ha mer, men ekonomin tillåter knappt att jag kan köpa nya spel som kommer ut, så det får nog vänta. Än så länge är, och förblir de bara spelminnen.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spelminnet: Game and Watch

  1. Lania skriver:

    Åh Game & Watch. En av mina första spelupplevelser. Körde Donkey Kong och en variant där Diddy Kong skulle rädda storapan i djungeln. 😉 Jag tröttnade aldrig. Fick låna av min dagmammas son, det fick verkligen timmarna att flyga. Tror jag var 6-7 år…
    Så enkelt, men så kul. 🙂

Kommentera

