Upp, Upp, Ned, Ned, Vänster, Höger, Vänster, Höger, B, A

Ovanstående kod har blivit som en helig kombination inom spelvärlden. Ett nostalgiskt minne som egentligen är mer än en kombination knapptryckningar. Det är den ökända Konami-koden som dykt upp i en rad spel efter att den först användes i Gradius till NES. Koden gav spelaren alla power-ups, och är ett typexempel och en symbol för fusk-koder inom spelvärlden. Idag har koden fortfarande hög status, och används faktiskt i dagens spel, men man har då bytt ut knapparna A och B för att passa den kontroll som finns till respektive konsol (även telefoner).

Det är med blandade känslor som jag ser tillbaka på de här knapptryckskombinationerna. Det är ett fint minne som bygger på informationsutbyte på skolgårdarna där rykten spreds och erfarenheter från spel delades. Det var en tid utan bredbandsuppkoppling, och långt ifrån alla hade en dator i hemmet. Ännu färre hade en internetuppkoppling. På den här tiden pratade vi om fusk-koder som en rolig del av spelet, alltså något som förlängde och ökade spelupplevelsen. Idag är det annorlunda.

I och med att internet kom så kunde allt fler personer hitta sina fusk-koder på internet. Mystiken försvann. Frågan är dock om jag saknar det. Nu i efterhand så tittar jag tillbaka och ser på vad det verkligen var, ett minne. Tekniken har utvecklats och allt fler spel utvecklas i åtanke att ha en lång hållbarhetstid. Fusk-koderna behövs inte längre i samma utsträckning för mig. Frågan är dock om det är för att jag blivit bättre på spel eller ifall min syn på fuskande har förändrats till att det är något fult. Jag tror att båda parterna spelar roll för mig.

I och med att internet breddade ut sig så utvecklades även nätverksspelandet. Spelare som suttit ihopkopplade i nätverk för att kunna spela ihop märkte att allt fler spel gick att spela över internet, och när bredbandsuppkopplingen kom så har online-spelande fullkomligt exploderat i popularitet. Med detta paradigmskifte så verkar det även ha kommit en ny syn på spelande och vad som är accepterat beteende, fuskande är inte ett av dem. På något sätt så har det blivit fult med fuskare, även ifall det inte handlar om spelande över internet. Förklarar du för en annan spelare att du fuskat dig igenom en etapp så kan du ibland bli hårt kritiserad av diverse spel-communities.

Att det blivit mer oacceptabelt att fuska har även märkts hos utvecklarna. Allt fler spel undviker att ha med möjligheten att fuska, och spelutvecklarna tar i med allt hårdare tag i kampen mot fuskare med hjälp av att banna spelare. Inget av detta är ont i sig enligt min mening. Jag älskar att man försöker att göra så att alla spelare ska kunna spela på samma villkor. Fuskare förstör när de spelar över internet, och jag kan inte förstå vad de får ut av det. På något sätt så måste de ju veta att de inte vinner och att det är med hjälp av fusk som de tar sig upp på pallplatsen i en online-match i Battlefield. Är det helt enkelt så viktigt att vinna att man kastar sin stolthet åt sidan, och varför kan man bara inte spela för att det är roligt?

Ibland kan det dock bli fel. För någon vecka sedan så kom rapporten om att spelare blivit bannade i online-spelet Star Wars: The Old Republic. Spelarna hade åkt till ett område som helt enkelt inte varit anpassat för deras låga level, och hade därför kommit över saker i spelet som det egentligen inte var tänkt att man skulle kunna komma över förrän minst 10 levels senare i spelet. Problemet i detta ligger i att inga yttre program används och inga fusk heller för den delen. Spelet lät dem helt enkelt åka dit. Problemet ligger då istället på att Bioware och EA inte själva satt in en spärr i spelet, vilket de nu ska göra efter incidenten. Banningen förklarades med att de förstörde för andra spelande med sitt fulspel. Det enda fulspelandet enligt min mening kommer från EA själva.

Fuskande är dock inte förstörande för andra spelare om man spelar själv. Utvecklare har löst det på ett bra sätt. Fuskar du i ett spel så blir du utan achievments eller trophies. Ett simpelt och enkelt system som gör att man kan spela spelet på det sätt som man vill, utan att man skadar sitt community med spelare som har för hög gamerscore eller trophy level. Min åsikt är att det är helt okej att fuska i spel, så länge som det inte drabbar andra spelares spelglädje. Guider kan här vara ett  jättebra redskap om man fastnar i ett spel eller ifall man vill få ut mer av sitt spel. Det skadar ingen, och det är fortfarande din egen skicklighet som bestämmer om du klarar ett action-moment. Jag själv må ha delvis slutat att använda fusk, men jag tycker fortfarande att det är legitimt inom vissa ramar. Alla spelar på sitt sätt. Det är okej, för vi är alla olika.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Upp, Upp, Ned, Ned, Vänster, Höger, Vänster, Höger, B, A

  1. Lania skriver:

    Intressant det där med EA…
    Ibland spelar jag med guide som jag köpt, eller FAQ via GameFAQs. Oftast gäller detta spel jag redan har klarat, eller till 90%. Men det händer att jag tar hjälp för enstaka moment, när jag efter flertalet försök fortfarande inte kommit vidare.
    Självklart tar det förstås bort lite av utforskandet i rollspel ibland, men när frustrationen är skyhög så tycker jag att det är en bättre lösning för mig, än att bli sur och sluta spela.
    I vissa fall är det kul att använda en guide när man vill hitta allt, menjag spelar inte rollspel för att ha samlarmani, utan för att uppleva berättelsen. Klart det kan ta emot ibland att veta att man lämnar skattkistor oöppnade, men sådant är rollspelslivet ibland. 😉

Kommentera

