Tillbakablick: Jul och Nyår

Utöver alla nomineringar som årets spel så har det varit tyst på bloggen. Vi har nämligen firat jul med familjen.

Det har varit en stressig tid nu ett tag. Först så har vi firat jul. Sedan så har vi varit tvungna att bete oss socialt med släkten (vilket slutade si så där med en incident kring prinskorvar, men det går vi inte vidare in på) samt att vi har haft nyårsafton. Är det någonting som vi märkt så är det att man efter att ha haft det så här ett tag så kommer man lite ur form kring hushållsarbetet, och saker är inte lika strukturerade som de var förut. Just nu jobbar vi med att få tillbaka den här strukturen i vardagen. Tills dess så lever vi i lite kaos toppat med en smula stress och minimalt bloggande. Däremot så är skrivande en terapi i sig, och därför ville jag skriva av mig lite och berätta en del om tiden som gått.

Julafton

Julafton spenderades hos mina föräldrar. Riktigt omtänksamma som de är så hade de försökt att anpassa vårt besök så att Xareena skulle må så bra som möjligt på grund av hennes mentala svårigheter när hon är hemifrån. Vi fick ett eget rum där hon bland annat kunde sitta för sig själv när hon behövde och spela på en ps3 om hon så ville.

För barnen var det grymt kul (hoppas och tror jag). Det blev mycket lek och stoj, men på något sätt så känner man att de har mognat i sin lek. Lekarna är mer strukturerade och de springer inte längre runt lika mycket. Riktigt härligt är även att de går och lägger sig utan större problem. Däremot så var den äldsta lite ledsen över att han saknade sin pappa som inte ens hade vett nog att ringa till sina barn.

Det blev lite fler paket än vad vi till en början hade trott. Barnen fick en hel del leksaker av oss, men de fick även ett varsitt spel samt ett gemensamt. Jag och Xareena hade inte köpt några spel till varandra, främst för att vi själva köper spelen när vi vill ha dem istället. Nej, spel fick vi istället av mina föräldrar konstigt nog. Jag fick ett exemplar av Super Mario Galaxy (som jag av någon underlig anledning inte spelat innan) och Xareena fick Start the Party. Utöver det så fick jag en spelrelaterad tröja av mina föräldrar. Xareena och jag gav varandra böcker bland annat. Hon fick Sankta Psyko av mig och jag fick Metro 2033 och 2034 av henne. Av svärmor så fick jag parfym och A Game of Thrones (hiskeligt tjock bok :O). Xareena fick ett vackert halsband. Man kan helt klart säga att det var väldigt fina julklappar den här gången.

Mellandagarna

I mellandagarna så har vi främst försökt att ta det lugnt, vilket varit praktiskt omöjligt. Ciaran kryper runt i lightspeed, så sitta still kan man inte speciellt mycket. Sedan så har vi ju haft en mellandagsrea som man måste spana in.

Mellandagsrean har dessvärre varit en besvikelse enligt min mening. Visst har man hittat en del saker till bra pris, men som helhet så har prissänkningarna  inte varit stora. Det vi har köpt under mellandagsrean har istället varit spel, samt en kamera. Vi tjuvstartade mellandagsrean innan jul med att inkassera Battlefield 3 till ps3. Sedan har vi köpt bland annat Alice: Madness Returns, Rage, Red Faction: Armagedon, Alan Wake m.fl. Nu gäller det dock att hitta tid för att kunna spela de här spelen.

Nyårsafton

Nyårsafton har aldrig varit en tid för festande för mig. Jag har faktiskt aldrig festat på nyår. Istället så har jag varit hemma med familjen, vilket jag även fortsatt med när jag skaffade en egen familj. Vi tar det helt enkelt lugnt med god mat och trevligt umgänge. Ofta så tittar vi på film, och den här gången så tittade vi på den första delen av Sagan om Ringen. Därefter så passade vi på att spela lite Monopol (vilket var en julklapp till Xareena från mig).

Något som jag däremot stördes något enormt på var tjuvstarten med raketerna som började redan flera dagar innan. Vissa kvällar lät det till och med som om det var nyårsafton. Polisens svar hade under de här händelserna varit att de inte alltid har bemanning för att reda ut alla de här incidenterna. Det jag däremot frågar mig är huruvida de gör något alls för att hindra ett större problem, nämligen att småbarn springer runt med raketer och smällare hela kvällarna. Utanför har vi sett barn så små som 4-5 år som hoppar runt raketer medan de tänder på, utan vare sig någon respekt för faran eller ens någon förälder i närheten. Vad tänker föräldrar med egentligen? Bryr de sig så lite om sina barn att de låter dem ha raketer och smällare bara för att de tycker att de är mogna för det? Ibland undrar man om föräldrar lever i en liten bubbla av inkompetens och lathet. De gör nämligen inte barnen en tjänst genom att låta dem ha raketer, snarare tvärt om. Barn kommer inte dö av att inte ha raketer och smällare, däremot så kan de dö om de använder sig av dem. Ja, de kan till och med skada andra människor.

Med det nya året här så vill jag dock avsluta med att önska er trevlig fortsättning och att det kommer bli lika trevligt inom bloggosfären som det hittills har varit.

MVH

oHcean & Xareena aka Spelföräldrarna

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i vardag, Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

