Årets Näst Bästa Spel

Idag är det lite annorlunda. Vi har idag valt en varsin kandidat till årets plats två. För det första så är båda spelen tillräckligt bra för att platsa på vår topp 5. För det andra så kunde vi inte helt komma överens om i vilken ordning spelen skulle komma i, hur mycket vi än medlade. Det gick alltså inte ihop. Så här kommer våra individuella andraplaceringar:

Robert

Gång på gång har Sony försökt att göra Resistance-serien till ett flaggskepp och ett varumärke som man stolt kan briljera med. Två gånger har man misslyckats. Inte för att spelen var dåliga, utan på grund av att de inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet och för att de inte haft superb standard.

Med Resistance 3 så gör man ett nytt försök, och den här gången lyckas man, storartat. Allt som varit halvbra i de två tidigare spelen har man gjort om helt och gjort bättre. Bara att din ”Bullseye” låter och känns som ett riktigt skjutvapen gör en oerhörd skillnad. Tillsammans med slående vyer och grafiska underverk så tycker jag utan tvekan att detta var årets näst bästa spel. Frågan är bara om det än en gång glömts bort i raden av spel som Sony slarvat bort, för ingen hade nog vågat tro att uppföljaren till två hyfsat bra spel skulle kunna bli ett mästerverk. Men det blev det.

Xareena

Portal 2 var ett spel som jag av principiella skäl vägrade köpa vid release och det av den enkla anledningen att jag tyckte att en uppföljare till ett spel som medföljde vid köp av ett fullprisspel absolut inte var värt att betala mer för, än vad jag betalade för föregångaren plus 4 andra spel (Orange Box). Jag är glad att vi relativt snabbt hittade spelet till ett lagom pris för det är ett spel som fortfarande gör mig varm i hjärtat av att tänka på.

Wheatley kanske inte är en mjuk och gosig nallebjörn, men hans personlighet är bara helt *blip* Awesome! Till och med GLaDOS var som en frisk fläkt i PS3an och jag verkligen ÄLSKAR spelet och karaktärerna  i det. Precis som Robert gillade jag Resistance 3, men minnet av Portal 2 kommer leva med mig för alltid. Till och med den felande Turreten (som f.ö. heter kanontorn på svenska, men det vill jag inte använda ^^) var intressant att lyssna på.

Att samarbetsläget på spelet var lika välgjort som enspelardelen hade jag inte förväntat mig, men jag underhölls i flera timmar bara genom att med gester reta gallfeber på GLaDOS (och min man). Jag hade aldrig anat att ett spel som jag hade så låga förväntningar på kunde bereda mig så mycket ren spelglädje, men så blev det och det är därför Portal 2 blir årets näst bästa spel enligt mig.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i BLOGGOTY11 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Årets Näst Bästa Spel

  1. Ping: Spelkriget » Årets 2:a bästa spel

  2. Ping: Årets Spel 2011 – Årets 2:a bästa spel « Spelkänsla

  3. Ping: Årets 2:a bästa spel | Spelvärldspareringar

  4. Ping: Goty 2011: Årets näst bästa spel « Peter Ahonen

  5. Ping: GOTY 2011 – Årets Näst Bästa Spel « Slash Double Jump

  6. Ping: GOTY’11: Årets näst bästa spel. « Sätrapôjk

Kommentera

