Årets 3:e Bästa Spel

De som har spelad något i raden av alla Zelda-spel som kommit ut på marknaden vet i stort sett vad de kommer att få ut av spelet. Många röster har höjts och kritiserat serien för att leva på gamla framgångar, utan att serien utvecklas. Detta är som sagt inte helt sant. Kring utvecklingen av de 25 år som serien har bakom sig så kan vi se förändringar i spelmekanik, grafisk stil, nytänkande pussel och otroligt roliga och genomtänkta karaktärer. Nu har det skett igen.

På plats 3 har vi här placerat the Legend of Zelda: Skyward Sword. Spelet tar det som definierat konsolen under hela generationen (wii-moten) och gör den till en central del av hela upplevelsen. Okej för att den inte alltid varit hundra procent precis, men den är banne mig den bästa användningen av en rörelsekänslig kontroll som jag sett. Tillsammans med nyskrivet soundtrack, gjord av en orkester, som fullkomligt skriker av spelglädje, så erbjuder man även en känslosam resa där relationen mellan Zelda och Link får stor betydelse. Det här är spelet som Nintendo borde släppt i början av den här konsolgenerationen. Då hade vi antagligen fått se ett helt annat användningsområde för Wii-moten än partyspel.

Idag har följande bloggar skrivit om årets 3:e bästa spel: Spelkriget, Slashdoublejump, Midnite gamer, Spelföräldrarna, Sätrapôjk, Spelkänsla, Kraid, Vill vara gamer, QN2, Aftonstjaerna, Spelvärldspareringar, EmmyZ, Zejho, Mediabloggen, Megazine

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i BLOGGOTY11 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Årets 3:e Bästa Spel

  1. Ping: Spelkriget » Årets 3:e bästa spel

  2. Ping: Årets 3:e bästa spel | Spelvärldspareringar

  3. Ping: Årets Spel 2011 – Årets 3:e bästa spel « Spelkänsla

  4. V o i dToucher skriver:

    Kul att läsa. Har inte spelat Zelda sedan Gamecube och ”The Ocharina of time” som ju var ett lysande roligt spel tyckte jag. Synd bara att jag inte har en Wii… Är Zelda-spelen fortfarande något också barn kan spela, undrar jag, svårighetsgraden är väl fortfarande ganska hög antar jag?

    • Robert skriver:

      Som ett nybörjarspel för barn kan det bli problem, men spelet i sig kan fungera riktigt bra för barn i skolåldern. Helst ska de kunna läsa lite. Vår 8 och 9-åring klarar av spelet galant. Det kan vara pusslen som är lite svåra, men som förälder kan man snabbt ge lite tips utan att själv börja spela. 😉

  5. Quid skriver:

    Sluta höja Skyward Sword till skyarna! Snart måste jag ju plocka fram min Wii och testa det! :p

    • Robert skriver:

      Jag blåste bokstavligt talat av allt damm från min Wii när jag skulle spela detta. Sedan fick jag använda handen för att ta bort det packade dammet.
      Och ja, ta fram din Wii.

  6. Ping: GOTY 2011 – Årets Tredje Bästa Spel « Slash Double Jump

  7. Ping: Peter Ahonen

  8. Ping: GOTY’11: Årets 3:e bästa spel. « Sätrapôjk

Kommentera

