Tillbakablick v.49

Allt är i full gång. Alla bloggar är igång med samarbetet kring årets spel, barnen har haft kalas, julen närmar sig med stormsteg och aktiviteter med barnens skola är inplanerade. Jag vet inte hur, men jag hinner med. Däremot får bloggandet och twittrandet ta stryk, men jag hinner då i alla fall spela lite på kvällarna när inte Ciaran kryper iväg. Livet kör på, och ibland undrar man hur det redan kan vara december. Tiden går så fort.

Familjeveckan

Som ni kanske redan läst så vet ni att våra barn har haft ett kalas här hemma. De två grabbarna fick ha ett tillsammans och bjöd då alla killarna i klassen. Allt gick bra, om man inte räknar med det nervösa sammanbrott som Xareena fick när hon tänkte på alla hemskheter som skulle kunna hända med vår elektronik. ;P

Att barnen fick ha ett kalas är något som jag verkligen var glad över då det var deras första. Vi har tidigare varken haft rum, tid eller pengar för att anordna detta. Nu vet vi att de i alla fall fått ha minst ett kalas under sin barndom. Nästa gång ska vi försöka hitta en lokal istället då det blev lite stressat med utrymme här hemma.

Det mysigaste som hänt under den gångna tiden är dock tredje advent. Under varje söndag så har vi en kväll tillsammans där hela familjen sitter samlad med ljusen tända och doften av pepparkakor och jul gör sig påmind. Det är en härlig stämning och alla sitter lugnt och stilla och myser med varandra medan man äter pepparkakor, lussekatter, julgodis eller vad det än är vi dukat fram. Det är en oerhörd värme som alltid påminner mig om vad det är jag gillar mest med julen: maten…. *host*… jag menar familjen. (fast maten är också speciell. mmm, julskinka *drewl*)

Spelveckan

Under den gångna tiden så har jag och Xareena suttit oss ned för att diskutera årets spel top 5. Man kan väl säga att vi är rörande överens, förutom när det gäller ett spel. Detta kommer att visa sig när vi medverkar i slutspurten av årets spel enligt bloggarna. Huvudsaken är att vi är klara. Dock svider det lite att vi inte spelat till exempel Uncharted 3, då vi antagligen hade gillat det spelet. Men vi fick helt enkelt bara göra en lista på spelade spel i år och utgick sedan från den.

Under den senaste tiden så har vi spelat lite olika. Jag har spelat mycket Zelda: Skyward Sword och är nu klar med spelet. Måste bara säga att spelet var helt mästerligt och utvecklades på ett precis lagom sätt. Man förnyar musiken, spelmekaniken samt överraskar med nytänkande pussel. Storyn är även den väldigt bra, och jag rördes ofta djupt under min resa med Link. De som säger att spelet utvecklats föga bör verkligen ta sig en tankeställare. Antingen så har man inte spelat mycket Zelda, eller så ser man bara inte förändringen. Att förändra en spelserie är något som man ofta inte bör göra. Titta bara på GTA som fortfarande kör på samma gamla sätt, men som utvecklar vissa moment inför nya releaser. Även om jag själv tycker att serien är tråkig så kan jag se varför folk gillar serien och varför man håller kvar kärnan i spelet.

Nu spelar jag dock Skyrim istället och har bara kommit en bråkdel in i världen. Jag får ofta pausa spelet på grund av att vi har en krypande bäbis, så spelandet blir väldigt fragmentariskt. Anledningen till att jag nu kan spela spelet är för att jag införskaffade Saints Row the Third till Xareena så att hon har något annat att gotta sig med. Sedan så hjälper det ju lite att hon snart fått 100% trophies i Skyrim, vilket gör att hon känner sig ganska så nöjd. Jag själv säger att det är en sjuhelsikes prestation och höjer mina knubbiga armar i luften och hurrar för henne.

Den kommande veckan kantas av Luciafirande, pepparkaks- och lussekattsbak, samt mer spelande. Vi har även hittat en kattvakt till julen, så nu väntar vi på julafton och börjar planera firandet hemma hos mina föräldrar. Ha det bra!

Game On!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tillbakablick v.49

  1. Lania skriver:

    Jag har inte startat Skyward Sword än. :/
    Förmodligen kommer det dröja länge också, eftersom jag har fått för mig att jag vill klara Twilight Princess än, vilket jag inte gjort, trots att det var många år sedan spelet kom. Jisses… Det är roligt att så många (alla?) verkar ha fått ett så gott intryck och upplevelse av spelet. Jag hoppas att det kommer vara detsamma för mig, när jag tar tag i spelet.

    • Robert skriver:

      jag är inte heller klar med Twillight Princess, men valde medvetet att sluta spela det spelet. Spelet var helt enkelt inte roligt nog för mig, och då slutar jag spela.

  2. linux skriver:

    Måste säga att jag älskar både Tp och skyward sword 2 mycket bra spel i serien.
    Spelar också Skyrim och tycker att man får en mycket fin känsla från det spelet
    dock så spelar jag det på Pc och har inga Trophies men man får leva med äran
    Har desutom börjat spela Rage och ja kan säga rakt ut att det är ett bra spel med mycket taskig automatisk rendering. men mycket bra ljud, karaktärer samt mycket att göra.

    Ha de Gott..
    Mvh
    Linux

Kommentera

