Ständig tillgänglighet stressar inte mig

Det talas mycket om att vi är allt för uppkopplade mot internet och att vi allt för ofta är för tillgängliga. Arbetsgivare och familj vet att vi har en dator eller en telefon i hemmet, och när man inte kan mailet eller telefonnumret till den man vill nå så finns alltid jobbmobilen. Jobbmobilen är det perfekta verktyget för en arbetsgivare att se till att ens anställda alltid är ett virtuellt stenkast ifrån dem. De vet att de kan få tag på vem de vill snabbt och enkelt eftersom de vet att det idag finns både mail och och sms när de vill något. Jag kan förstå att detta har kommit att bli ett samhällsproblem och att allt fler svenskar känner sig stressade även i hemmet. Det roliga är att det är tvärt om för mig.

Här om dagen så satt jag och min fru och diskuterade våra telefoner och vad vi upplever när vi är uppkopplade mot internet. Det kan bli ganska så intressanta diskussioner då större delen av vår vänskapskrets finns på internet. Det vi även märkte var hur mycket lättare det blivit sedan vi skaffade oss en var sin smartphone. När man är förälder som oss så är varje sekund dyrbar, och att sätta sig ned vid en dator för att kolla mail eller för att roa sig en stund i all press i livet går inte. Man har ett konstant ansvar som förälder och sätter man sig då vid en dator så blir man plötsligt otillgänglig för resten av omvärlden.

Nog för att en smartphone är praktisk, men den sänker även stressnivån för mig. Jag kan lugnt och stilla sitta och titta igenom mitt twitterflöde eller bloggen utan att känna någon press. Det är ett nöje för mig, och inte ett arbete att skriva på bloggen och twitter. Jag kan tänka mig att en del människor känner sig pressade med besökarantal på bloggen eller huruvida deras följare stannar kvar på twitter, men inte jag. Jag gör det för att det är roligt och hoppas på samma gång att människor ska tycka om det jag skriver.

Nu är det ju så att jag inte har något jobb som kan kontakta mig, och det kanske förklarar en del. Däremot så har både jag och min fru kommit till slutsatsen att våra smartphones och vår ständiga tillgänglighet inte har påverkat oss negativt, snarare har vår livssituation förbättrats avsevärt.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Krönika och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ständig tillgänglighet stressar inte mig

  1. Lania skriver:

    Jag gillar också min smartphone, men spenderar fortfarande hellre tid framför datorn när jag gör saker som bloggar, twittrar, G+:ar osv. 🙂
    Mobilen och alla dess funktioner stressar mig till och från, men jag har anpassat den så att jag inte får uppdateringar stup i kvarten eller notiser om nya mail, utan det är när jag kollar som den visar nya saker för mig. Det är fortfarande viktigt för mig att känna att jag har kontrollen över mitt liv och att jag själv bestämmer när jag kan läsa och svara.
    När jag sitter vid datorn så är det liksom en blandning av arbete och fritid, men sitter jag här så innebär det att jag också är öppen för kontakt. Mer än om jag sitter på väg hem från jobbet och det finns ett mail som ska svaras på, gärna för 5 minuter sedan. T ex.
    Men visst använder jag mobilen på tunnelbanan. Men funderar på om jag ska damma av min mp3-spelare och använda den istället. 🙂 Jag som har haft lite problem med stressymptom den senaste tiden kan nog gott lyssna på lite avslappnande musik. ^^

    • Robert skriver:

      Tycker det låter som en bra idé för din del att damma av din mp3. Ibland kan det vara skönt att bara blunda och vara för sig själv. Använde ofta min mp3 till att slappna av förr i tiden. Jag lade mig ned hemma med lurarna i öronen, fri från allt förutom musiken. Sedan lät jag mig själv driva iväg i tankarna och bara njuta av att existera. Underbart. 🙂
      Hoppas du känner dig bättre. 🙂

      • Lania skriver:

        Det låter härligt. ^^
        Ja, jag har saknat min MP3-spelare. Visserligen är den lite krånglig i hur man överför filer. Jag minns mina gamla Jens of Sweden MP3-spelare – den var så himla enkel med sitt flashminne. ^^ Hade världens bästa blandning musik på 256 MB minne. 😀 Det var tider det.

Kommentera

