Androidspel – 5 tips till

Sanningen är den att det gått en tid sedan jag skrev min lista om mina 5 bästa Android-spel. Bristen på bra titlar är något man blir varse om varje gång som man går ut på Android market för att hitta sig lite schyssta spel. Däremot så håller de spelen som finns en låg prisnivå och är ofta gratis. Då handlar det om att de blir finansierade genom reklam (vilket ibland kan vara väldigt störande) eller att det sedan finns en bättre version som man kan betala för.

Jag må ha lite erfarenhet av mobilspel som helhet, men känner ändå att jag kanske skulle ta och uppdatera min lista med spel som jag har liggande på min HTC Desire HD.

PewPew

När jag först såg det här spelet så avfärdade jag det pga dess simpelhet. Jag bestämde mig till slut för att jag skulle prova det och blev förälskad i det på en gång.

Spelet i sig är faktiskt väldigt simpelt också. Tankarna går automatiskt till det klassiska spelet Asteroids där man ska skjuta sönder kometer som kommer flygande, vilket även detta spelet går ut på. Här har man istället valt att utveckla det lite med extra spellägen och förenklad kontroll, som är förvånandevis skön för att vara till en smartphone. Så passa på att prova spelet om du vill ha skön retrodoftande musik med ett enkelt beroendeframkallande gameplay.

Shaky Tower

Är det något som det finns gott om så är det pusselspel till Android och iPhone. Dessvärre så är det sällan som ett pusselspel tilltalar mig, men detta gjorde faktiskt det.

Spelet bygger på gyrofunktionen i telefonen och handlar om att man ska bygga torn av klossar man tar fram för att nå ett mål. Samtidigt så måste du hålla telefonen rakt för att tornet ska vara stadigt. Svårare blir det även senare då du ibland faktiskt måste svaja tornet lite utan att det rasar.

Spelet kan ibland dras med lite mindre irritationsmoment, men jag vill alltid försöka lösa pusslen. Nej, jag blir inte ens arg när jag inte klarar pusslen utan försöker bara igen Helt klart värt att testa.

Cut the Rope

Jag visste inte ens att det här existerade innan Ina rekommenderade det på podcasten Spelberget. Det visade sig vara en pärla som charmande brallorna av mig totalt.

Spelet handlar om att du får hem en låda med ett litet djur i. Det här djuret (som passande nog heter Omnom) behöver föda i form av godis. Det är din uppgift att med hjälp av sax och diverse verktyg föra godiset in i den lille krabatens mun. Det svåra är dock inte att göra detta, utan att samtidigt samla på sig alla stjärnor på varje bana, vilket man gör genom att få godiset att röra vid dessa. Det är här man verkligen tränar de små grå och löser de inte alltid så enkla pusslena.

Ett av de mest självklara köpen på Android market, utan tvekan.

Wordfeud

Detta är egentligen inte ett spel som passar mig, men som jag ändå tänkte tipsa om då Xareena spelat det en hel del. Gillar du Alfaphet så kommer du antagligen att gilla det här spelet. Det roliga är att du spelar detta med andra spelare och kan även spela med iPhone-användare.

Spelet har slagit igenom och vart man än tittar så spelar alla det här spelet med varandra. Om du känner dig osäker så skadar det inte att prova då det finns en gratisversion.

Gurk

Det här är ett otroligt charmigt litet spel som i största mån kan påverka retrofanatikern samt nostalgikern. Spelet är nämligen ett rollspel med gammal grafik och en stor värld att utforska. Spelet håller sig till de gamla reglerna med svåra strider och härligt retrodoftande rollspelsinfluenser.

Spelet är otroligt fritt, men du känner hela tiden hur du vill utforska världen bit för bit. Kanske, men bara kanske, så kan du komma förbi den svåra biten i en grotta om du levlar lite till. Man vet aldrig vad som döljer sig där.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

